• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia
  • 2010, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia
  • 2010, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Problem tajemnicy poezji w edukacji szkolnej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Problem tajemnicy poezji... (281.2KB)
Autor:
Gorlińska, Maria
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 71, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1 (2010), s. [25]-30
Język: pl
Data: 2010
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The motive of mystery is present in the reflections on the poetry of great poets and literary theoreticians and critics, such as T.S. Eliot, S. Heaney, H. Friedrich or H. Bremond. This phenomenon is analysed in more detail in the article “Metaphysics of poetry” by A. Tyszczyk, who states the importance of this fact, owing to which poetry acquires the status of metaphysical reality. It seems necessary, then, to take this issue into account also in school teaching. To do so, situations would have to be created in which pupils, having reached a certain level of reading competence for poetry, would encounter texts which, despite taking appropriate analytical and interpretational actions, would remain incomprehensible. One example of a text suitable for such educational activities is the poem by U. Kozioł, “Escape from Egypt”. The structure of the poem offers different interpretational possibilities, yet none of them is fully justified; what is more, they depreciate each other. As a result, pupils face the phenomenon of mystery of poetry, and at the same time they realize that they are dealing with a valuable poetic text, and that their inability to fully interpret it is one of its advantages. Such a situation provides a possibility to see the mystery of poetry as an epistemological category, which offers an opportunity to experience the metaphysical dimension of poetry.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6880
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2010, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image