dc.contributor.author | Мусиенко, Светлана | ru_RU |
dc.date.accessioned | 2020-02-24T08:35:03Z | |
dc.date.available | 2020-02-24T08:35:03Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 71, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1 (2010), s. [31]-42 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/6881 | |
dc.description.abstract | Bolesław Prus rozpoczyna w literaturze polskiej nurty i procesy, które będą właściwe
i popularne w XX wieku. Dlatego z jego twórczości korzystali pisarze okresu międzywojennego,
do których należała „wielka dama literatury polskiej” Zofia Nałkowska.
Faraon Bolesława Prusa jest pierwszą w literaturze światowej powieścią polityczną. Nałkowska
przedłużyła jej rozwój w latach 20. i 30. po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, wydając
powieści również polityczne: Romans Teresy Hennert, Niedobra miłość, Granica. Utwory Prusa
i Nałkowskiej łączy podobieństwo konfliktu o charakterze społecznym, postacie literackie
wyrażają w otwarty sposób swoją przynależność polityczną i światopoglądową. Autorzy
wskazują na zmiany nastrojów w społeczeństwie, związanych z rewizją urojeń romantycznych
i wchodzeniem na arenę społeczną nowych postaci – „trzeźwych realistów”. | pl_PL |
dc.language.iso | ru | pl_PL |
dc.title | Традиции Болеслава Пруса в творчестве Зофьи Налковской (к проблеме интерпретации) | ru_RU |
dc.title.alternative | Bolesław Prus w świadomości twórczej Zofii Nałkowskiej | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |