• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lektura Norwida we współczesnych podręcznikach gimnazjalnych do literatury i kultury

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Lektura Norwida... (369.7KB)
Autor:
Sporek, Paweł
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 71, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1 (2010), s. [89]-99
Język: pl
Data: 2010
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The article presents the results of the research on the presence of Norwid’s works in school textbooks, especially those used in the lower-secondary school. It also presents the methods of didactic elaboration of Norwid’s works in selected textbooks. On this background, the author reflects on the possibilities of confronting pupils with Norwid’s difficult poems, and suggests a reading of his works set in the existential context, which simultaneously actualizes pupils’ personal experience. Further, the author presents a course of didactic activities in reading the poetic parable “Sphinx” [II], which is a practically verified example of valuable reading of Norwid’s poetry in the lower-secondary school. In the conclusion of the article, the author presents the limitations that result from reading Norwid in the historical-literary context. An alternative solution, suggested in the article, is reading selected poems in the axiological context, indicating the richness of cultural references and drawing pupils’ attention to the issues connected with human existence in the modern world. The text of the article is supplemented with an Appendix, which presents the frequency of texts occurring in the textbooks that form the bases for the methodological reflection presented in the article.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6886
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2010, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image