• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wolność jak chałwa? O uwarunkowaniach szkolnego dialogu interpretacyjnego

Thumbnail
View/Open
Wolność jak chałwa... (325.3Kb)
Author:
Waligóra, Janusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 71, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1 (2010), s. [144]-153
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2010
Metadata
Show full item record
Abstract
This article takes up the problem of relation between values such as truth, freedom, democracy, tolerance, solidarity or objectivism, which determine the conditions of the interpretational dialogue in class. In showing the potential tensions, conflicts, and oppositions, the author tries to edge them at first, in order to consider the foundations of particular oppositions, and the possibility of eliminating divisions wherever it is feasible. The central issue of the article is the problem of truth, with reference to various philosophical concepts (at the levels of ontology, epistemology, and logic, or, more broadly, the philosophy of language). The author considers the importance that is attributed to this value in the life of the society, in the political, religious, scientific, and finally educational sphere. Aware of the risks and the restrictions imposed on achieving the truth, as well as the dangers associated with a dogmatic belief in the unique truth, once only attained, the author postulates – in an argument with the so-called “relativist” concepts – the necessity of reasonable defence of that value, especially in the educational process.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6891
Collections
  • 2010, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image