Przeglądaj Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 39
-
Aktualne problemy integracji szkolnej dzieci imigrantów w państwach Unii Europejskiej
(2005)The escalating immigration processes in the united Europe force the individual states, as well as the authorities of the European Union, to create conditions for foreigners to integrate with the local population. An ... -
Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 29. Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia 1
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2005)Dr hab. prof. AP Wacław Marmon zmarł 24 stycznia 2000 r. w 56. roku życia. Twórczość naukową i działalność dydaktyczną przerwała śmiertelna choroba, z którą walczył, lecz ta okazała się silniejsza od Niego i opiekujących ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 77. Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia 2
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2010)Nikt nie kwestionuje, że polska historia oświaty i wychowania narodziła się w Krakowie, a jej rozwój długo wiązał się z krakowskim Uniwersytetem. W okresie zaborów powstające ośrodki uniwersyteckie włączyły do badań ... -
Dorobek naukowy Zakładu Historii Edukacji Uniwersytetu Wrocławskiego (Komunikat)
(2010)The History of Education Department of the University of Wrocław has established numerous links with academic centres in Poland, Slovakia and the Czech Republic, owing to academic exchange and research. An important ... -
Dzieje szkolnictwa i myśli pedagogicznej w badaniach naukowych i publikacjach pracowników Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie w latach 1987–1995
(2010)In years 1987-1995, in the Higher School of Pedagogy in Cracow, research was conducted into the history of education and pedagogical thought; the research was presented in numerous national and international publications. ... -
Georg-Siegfried Kawerau jako prekursor współczesnej dydaktyki historii
(2005)Georg-Siegfried Kawerau (1886-1936) was the co-founder and one of the chief representatives of the German pedagogy and didactics of history of the times of the Weimar Republic. Ideologically connected with social-democracy, ... -
Historia oświaty i wychowania w strukturze organizacyjnej, badawczej i dydaktycznej krakowskiej uczelni pedagogicznej
(2010)The result of thematic and pedagogical teacher-training offered by the Cracow Higher School of Pedagogy, established in 1946, was the guarantee that history of education had it proper place in all study courses; later ... -
Historia wychowania w galicyjskich pracach pedagogicznych środowiska Krakowa
(2010)History of education in Galician pedagogical works was inspired by the organizational and research status. Pedagogical circles of Cracow concentrated around three elementary groups of activists and theoreticians of the ... -
Historia wychowania w publikacjach pracowników naukowych krakowskiej Akademii Pedagogicznej w latach 1996–2000
(2010)The present article describes the scientific achievements of the researchers of the Pedagogical Academy of Cracow in the field of broadly understood history of education. The analysed works were published in years ... -
Kazimierz Franciszek Stęplowski o nauczaniu historii
(2005)Kazimierz Franciszek Stęplowski (1700-1772), a teacher in the academic colonies, professor and nine-time Rector of the Cracovian University contributed to popularising history teaching. In 1762, in the project on improvement ... -
Krakowska szkoła historyków edukacji w ostatnich dekadach XX wieku. Rekonesans gdańszczanina
(2010)The author of the article presents his years-long cooperation with the academic circles of Cracow. Since 1985, in the libraries and archives of Cracow, he has conducted research into historical education in Jesuit colleges ... -
Krakowskie środowisko historyków wychowania i jego współpraca naukowa z Lublinem
(2010)The article presents the complex, but very interesting directions of scientific-research cooperation of Cracow and Lublin circles of historians of education. The analysis includes the period from the times of the first ... -
Mamy pamiętać, czy czas zapomnieć? Wartości edukacyjne obrazu Jana Matejki "Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki"
(2005)In the 19th century, art was perceived as a source of values: cognitive, educational, and educative. This is how one should look at the famous painting by Jan Matejko - “Jan Kochanowski over Urszulka’s Dead Body”, though ... -
Między wychowaniem narodowym a wychowaniem państwowym w programach nauczania historii szkoły powszechnej (1918-1939)
(2005)In the Polish state reborn in 1918, there were formed two major tendencies in education: national and Christian upbringing, and democratic and civil one. Initially, the ideology of national education that was formed ... -
Nauczycielstwo krakowskie wobec zmian w oświacie (1944-1948)
(2005)Still before the end of World War II, at the District School Office in Kraków, drafts of educational reforms were being prepared. The most important ones were the studies by Karol Ziarno and Włodzimierz Gałecki, which ... -
Naukowe związki łódzkich historyków wychowania z Krakowem
(2010)For decades, historians of education from the University of Łódź have been related to the scientific circles of Cracow in various ways. Some of them studied and obtained scientific degrees at the Jagiellonian University; ... -
O zabawie i zabawkach
(2005)Whereas play has accompanied man from the beginning of humanity, information about toys is later. Approaches to play can be divided into psychological and cultural ones. Play influences man’s personality, societies and ...