• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Pedagogiczne
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Pedagogiczne
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 170. Prace Pedagogiczne 16

Thumbnail
View/Open
RN-D. Z. 170 Prace Pedagogiczne 16 (9.669Mb)
Author:
Banach, Czesław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Banach, Czesław
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-85898-61-1
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-2356
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 1995
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
Przedkładany Czytelnikom Rocznik Naukowo-Dydaktyczny - Prace Pedagogiczne zawiera opracowania o charakterze teoretycznym i empirycznym pracowników Katedry Pedagogiki Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Rocznik otwiera artykuł poświęcony 10 rocznicy śmierci profesora Jana Kulpy - związanego całym swym życiem z różnymi zakładami kształcenia nauczycieli, w tym w szczególności z Wyższą Szkołą Pedagogiczną w Krakowie, w której pełnił funkcje dyrektora Instytutu Nauk Pedagogicznych i prorektora. Rocznik składa się z dwóch części. Część pierwsza: „Kształcenie nauczycieli i funkcjonowanie w zawodzie. Problemy pracy dydaktycznej”. Część druga: „Z teorii i praktyki wychowania”. Przedstawione tematy - w formie 23 artykułów - dotyczą problemów kształcenia nauczycieli, ich pracy dydaktyczno-wychowawczej i funkcjonowania w zawodzie oraz wybranych zagadnień teorii i praktyki opiekuńczo-wychowawczej i są swego rodzaju przeglądem zainteresowań i prac naukowych pracowników Katedry. W części pierwszej, zawierającej 12 artykułów, autorzy prezentują szeroki wachlarz problemów zajmując się między innymi: - procesami organizacji „edukacji nauczycielskiej” w wyższych szkołach pedagogicznych i kolegiach nauczycielskich, - zasadami doboru kandydatów na nauczycieli, - teoretycznym i praktycznym kształceniem przyszłych nauczycieli, - funkcjonowaniem nauczycieli w zawodzie i jakością ich pracy, - adaptacją nauczycieli do zmian społecznych i przemian edukacyjnych. Autorzy artykułów - w większości na podstawie badań empirycznych - wskazują możliwości, szanse i zagrożenia w kształceniu nauczycieli, podejmują nowe próby realizacji zajęć z pedagogiki i dydaktyki ogólnej. Oceny, refleksje i wnioski z badań mogą inspirować do podejmowania prób optymalnych rozwiązań systemowych oraz stanowić przesłanki bieżącej modernizacji systemu edukacji nauczycielskiej, a także wskazywać na problemy rozwoju zawodowego nauczycieli. W części drugiej, zawierającej 10 artykułów, autorzy przedstawiają: - wybrane problemy teorii i praktyki wychowania w zmiennej rzeczywistości społecznej i edukacyjnej, - poszukiwania efektywnej pracy wychowawczej w szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych, - problemy niedostosowania społecznego, - uwagi o szkołach społecznych. Ideą przewodnią tej części Rocznika jest ukazanie funkcji teorii i praktyki oddziaływań wychowawczych w różnych środowiskach, instytucjach i na szczeblach kształcenia. Są tu również prezentowane wyniki badań studentów wyższych uczelni. Wyrażam przekonanie, że przedstawione w niniejszych Pracach Pedagogicznych rozważania teoretyczne i wyniki własnych badań pracowników Katedry Pedagogiki, zawierające różnorodną tematykę, o znaczącej doniosłości i aktualności, okażą się przydatne dla: dalszych badań pedeutologicznych oraz poszukiwań form, metod, środków i mechanizmów edukacji nauczycielskiej oraz podnoszenia jakości pracy nauczycieli i ich rozwoju zawodowego, wzbogacenia refleksji nad złożonymi problemami wychowania młodych generacji, stylów pracy wychowawczej oraz nad zmieniającymi się warunkami i sposobami działalności wychowawczej i resocjalizacyjnej. Czytelnik spotka w wielu artykułach wnioski adresowane do różnych podmiotów polityki edukacyjnej okresu zmiany społecznej i transformacji ustrojowej. Wyrażają one wiarę w to, że mogą powstać bardziej sprzyjające warunki obiektywne i subiektywne do harmonijnego współdziałania tych podmiotów w kreowaniu programów i praktyki systemu edukacji narodowej.
URI
http://hdl.handle.net/11716/7869
Collections
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Pedagogiczne

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image