Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 175. Prace Pedagogiczne 18. Problemy edukacji specjalnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Wyczesany, Janina
Redaktor:
Wyczesany, Janina
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-85898-88-3
ISSN: 0239-2356
Język: pl
Data: 1995
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Niniejsza praca przedstawia problematykę opieki nad uczniami z odchyleniami rozwojowymi i zadania nauczyciela w tym zakresie. Ograniczone sprawności dzieci wymagają szczególnej troski całego zespołu pracowników przedszkola, szkoły podstawowej, szkoły specjalnej. Nauczyciel ustala główne kierunki pracy z uczniami na podstawie swojej wiedzy i doświadczenia zawodowego.
Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom problematyką z zakresu pedagogiki specjalnej oczekiwać można, że Rocznik może przynieść odpowiedź na następujące pytania: jakie są możliwości działań rewalidacyjnych, co stanowi istotę edukacji specjalnej i jaka jest rola środowiska wychowawczego w tym zakresie.
Perspektywy rozwojowe dziecka z obniżonymi możliwościami szkolnymi zależą nie tylko od wieku, czy stopnia utraty sprawności, ale przede wszystkim od warunków, w jakich przebiega proces wychowawczy. Wchodzi tu w grę konieczność stworzenia odpowiedniej atmosfery, w której osoby niepełnosprawne nie czują swojej inności i znajdują źródło owocnej aktywności osobistej i społecznej.
Nauczyciele rozpoczynający karierę zawodową mogą już zwrócić uwagę na pierwsze efekty i braki procesu kształcenia. Ocena własnych umiejętności pedagogicznych pozwoli wskazać na trudności, jak i na osiągnięcia w pracy. Stąd w opracowaniu uwzględniono istotne uwarunkowania pracy nauczycieli szkół podstawowych specjalnych. Obowiązkiem nauczyciela jest dobra znajomość zaburzeń występujących u dzieci oraz dobór takich metod postępowania, które uwzględniałyby indywidualne potrzeby i możliwości każdego dziecka. Coraz częściej mówi się również o integracyjnym systemie kształcenia i wychowania dzieci niepełnosprawnych, co - w miarę możliwości - ułatwia wzrastanie w gronie zdrowych rówieśników.
Obecnie oddajemy do druku Rocznik Naukowo-Dydaktyczny, poświęcony problematyce z zakresu pedagogiki specjalnej. Autorami są pracownicy naukowo-dydaktyczni Katedry Pedagogiki Specjalnej WSP w Krakowie. Zaprezentowane zostały wyniki badań własnych dotyczące głównie zagadnień związanych z rewalidacją dzieci niepełnosprawnych.