| dc.contributor.editor | Rakowska, Alicja | pl_PL | 
| dc.contributor.editor | Pilecki, Jan | pl_PL | 
| dc.date.accessioned | 2020-10-04T17:52:49Z |  | 
| dc.date.available | 2020-10-04T17:52:49Z |  | 
| dc.date.issued | 1997 |  | 
| dc.identifier.isbn | 83-86841-64-8 |  | 
| dc.identifier.issn | 0239-2356 |  | 
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/8147 |  | 
| dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna 
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w 
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL | 
| dc.description.abstract | Stan badań nad kształceniem specjalnym - teraźniejszość i perspektywy - jest efektem konferencji, jaką Katedra 
Pedagogiki Specjalnej WSP w Krakowie zorganizowała wespół z Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Lethbridge w 
Kanadzie, w maju 1995 roku.
W konferencji uczestniczyły osoby zajmujące się problemami niepełnosprawności, przedstawiciele nauk medycznych, 
psychologicznych i pedagogiki; wzięło w niej udział około 300 osób, w tym 60 uczestników z zagranicy, z 15 krajów 
świata.
Obrady konferencji podzielone zostały na cztery sesje:
- ogólną sesję plenarną,
oraz następujące sesje tematyczne:
- I. Problemy integracji osób niepełnosprawnych,
- II. Selekcja, orzekanie i formy pomocy osobom o specjalnych potrzebach,
- III. Funkcjonowanie społeczne dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
Referaty przedstawione w czasie obrad dotyczyły różnych kwestii teoretycznych i praktycznych; autorzy starali się 
ukazać współczesne kierunki badań nad niepełnosprawnością oraz problemy rozwoju działalności dydaktyczno-
wychowawczej.
Ze względu na znaczną liczbę wystąpień (część w języku angielskim) zaistniała konieczność podzielenia dostarczonych 
tekstów na kilka części; tom niniejszy stanowi część pierwszą całego zbioru i zawiera prace autorów polskich, 
reprezentujących głównie środowisko krakowskie.
W niniejszym tomie prezentujemy 21 artykułów zgrupowanych w czterech częściach.
Część I poświęcona jest problemom integracji społecznej osób niepełnosprawnych; w części II przedstawiono wybrane 
zagadnienia dotyczące szkolnictwa specjalnego: problemy nauczyciela dzieci niepełnosprawnych oraz sytuację szkolną 
uczniów. Na część III składają się teksty odnoszące się do współczesnych teorii i tendencji wychowania i 
kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Część IV przedstawia wybrane aspekty podmiotowości jednostek 
niepełnosprawnych, ich możliwości do podejmowania określonego rodzaju aktywności.
Mamy nadzieję, iż przedstawione w pracy materiały będą przydatne nauczycielom akademickim, studentom pedagogiki 
specjalnej oraz nauczycielom i wychowawcom dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, a wyrażone przez autorów artykułów 
poglądy i propozycje pozostaną ważkim wkładem w dyskusję nad perspektywami polskiej edukacji specjalnej. | pl_PL | 
| dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna 
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w 
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL | 
| dc.language.iso | pl | pl_PL | 
| dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków | pl_PL | 
| dc.title | Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 186. Prace Pedagogiczne 20. Stan badań nad kształceniem specjalnym - teraźniejszość i perspektywy | pl_PL | 
| dc.type | Czasopismo | pl_PL |