• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2008, Studia de Arte et Educatione 3
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2008, Studia de Arte et Educatione 3
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 48. Studia de Arte et Educatione 3

Thumbnail
View/Open
AAPC. 48. Studia de Arte et Educatione 3 (22.33Mb)
Author:
Sobolewski, Stanisław
Solewski, Rafał
Stano, Bernadeta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Sobolewski, Stanisław
Solewski, Rafał
Stano, Bernadeta
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 1895-5118
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2008
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
Tom trzeci studiów i refleksji o sztuce i nauczaniu, przygotowanych z okazji 25-lecia Instytutu Sztuki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, zawiera materiały, które określiliśmy mianem drogi. To bowiem przykładowe drogi, którymi podążają nauczyciele sztuki, twórcy, badacze tworzący Instytut. W rozważaniach artystów o znaczeniu warsztatu w obrębie grafiki, autonomii i znaczeniu sztuki nowych mediów, roli przestrzeni i symbolu w rzeźbie czy inspirujących i pouczających możliwościach fotografii, widać głęboką wiedzę i prawdziwą fascynację możliwościami, które oferują uprawiane z pasją i wciąż na nowo odkrywane dziedziny. Myśl artystów ukazuje nie tylko ogólną wiedzę, możliwą do zdobycia dla krytyków i dla historyków sztuki, ale przede wszystkim znajomość specyfiki wybranych obszarów artystycznej działalności, subtelnych szczegółów technik, niuansów związanych z określonym rodzajem artystycznego wysiłku i charakterystycznego sposobu myślenia. Wiedzę zatem, która mimo często szybkiego dezaktualizowania się (tak stało się w wypadku niektórych starszych tekstów) nigdy nie będzie dostępna teoretykom. Taką specjalistyczną znajomość własnych dziedzin twórczości potwierdzają ilustracje prezentujące najczęściej własne prace i tworzące w pewnym stopniu równoległy dyskurs tej publikacji. Jednocześnie przemyślenia zdradzające zaangażowanie we własnym obszarze twórczym zawierają również istotne uwagi dotyczące fundamentalnych zagadnień artystycznych, estetycznych i w szerokim znaczeniu kulturowych, ujawniane szczególnie dzięki odkrywanym analogiom, zabiegom komparatystycznym, analizom dzieł i procesu twórczego, w tym nawet bardzo osobistych przeżyć twórczych. Prowadzona przez artystów-nauczycieli analiza przebiegu realizacji projektów dydaktycznych i ich efektów, stając się punktem wyjścia do refleksji o najbardziej charakterystycznych elementach twórczego myślenia w sztuce współczesnej, proponuje też odpowiedź na pytanie o kondycję nauczania sztuki w szkołach. W tym kontekście szczególnie wartościowe wydaje się wykorzystanie umiejętności artystycznych i refleksji wykraczającej z pola metodyki w stronę teorii sztuki, estetyki, filozofii, przy utrzymywaniu fundamentalnego związku z praktycznym działaniem. Taką wzbogacającą myślenie drogę wskazywać może też teoretyczna oryginalność interdyscyplinarnego podejścia badawczego, otwierającego szczególnie szerokie perspektywy. Drogi zdają się prowadzić do celu, który nazwać można wspólnotą sztuki i refleksyjnego myślenia.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8455
Collections
  • 2008, Studia de Arte et Educatione 3

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image