• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Honor albo trzy pojedynki w Lalce. Lekcja języka polskiego jako wycieczka antropologiczna

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Honor albo trzy pojedynki... (399.9KB)
Autor:
Waligóra, Janusz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 140, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4 (2013), s. [187]-207
Język: pl
Słowa kluczowe:
anthrophology
literatury studies
didactic
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The article touches upon the problem of honour as a value regulating social and cultural behaviours and being subject to historical changes over the centuries. Thus, a variable set of circumstances in which using the notion of honour triggers diverse social and psychological consequences is analysed. The starting point thereof are three “duel situations” in The Doll, which in one case only – the incident on horse race event between Wokulski and baron Krzeszowski – led to an authentic confrontation. From that perspective, functioning of cultural model at the moment of change of cultural paradigm is shown, being in the process in late 19th century and accurately observed by Prus. The transition from “feudal morality” to “middle-class morality” is enhanced by a broad historical, cultural and anthropological reflection. The breadth and specificity of the observation is connected to the presented educational strategy – Polish literature and culture lesson is an endeavour to comprehend a human being in maximally rich manifestation of his/ her existence, and in the local and universal aspect, with the help of direct experience (the present) and diverse cultural signs (tradition).
URI
http://hdl.handle.net/11716/8584
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2013, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image