• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metodyka niesprzyjająca rozwojowi, czyli o tym., jak „czyta się” poezję współczesną w podręcznikach do literatury i kultury na poziomie szkoły podstawowej

Thumbnail
View/Open
Metodyka niesprzyjająca rozwojowi... (314.0Kb)
Author:
Sporek, Paweł
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 140, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4 (2013), s. [256]-266
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
textbooks
Primary School
poetry
methodology
Date: 2013
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
The author of the text critically formulates means of methodological (unmethodological?) working over contemporary poetry suggested in Primary School textbooks for cultural and literary education. The analysis of questions and commands organizing the reading of selected poems is made and the most conspicuous regularities in terms of designed didactic activities. Among the common and detrimental tendencies, the following are essentially indicated: a. utilizing poetry for broadening the knowledge of grammar and literature theory; b. taking advantage of lyrical texts as a cover for extraliterary activities; c. infantilizing the reception of serious pieces of poetry and reducing their cognitive and artistic qualities in the process of a simplified analysis, directed at broadly conceived instrumentalism. Summarizing his considerations, the author formulates a few key, in his opinion, directives which should outline the plane of designing work over pieces of poetry in school textbooks. He posits, among others, limiting instrumentalism for the sake of cultural integration, subordinating poetry and literature theory to aiming at comprehension of symbolic and metaphoric meanings inscribed to literary works. Also, he advocates the need of deep text reading with reference to students’ experience on the way to recognizing existential situations of a human being in the world, and thus, he demands a conscious selection of difficult works to read, whose reception, however, always has to be accompanied with a mature methodological proposal of their elaboration.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8588
Collections
  • 2013, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image