„Na początku było Słowo – a na końcu Frazes”. Lekcja pisania aforyzmów w szkole ponadgimnazjalnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Waligóra, Janusz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 161, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 5 (2014), s. [116]-127
Język: pl
Słowa kluczowe:
aphorismdidactics
literary studies
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The article is devoted to methodology of teaching literary and linguistic competences in the
secondary school. The aim of the described educational activities is to improve the ability
to write aphorisms. Due to artistic values and characteristics of this genre, the work has
a creative character. The author uses method of analysis and creative imitation of a model
using carefully selected examples of aphorisms, mainly from the works of Stanisław Jerzy Lec.
Particular exercises are accompanied by a theoretical, literary, didactical, and metalinguistic
reflection.