Trzecioklasista „wypasiony”, czyli o kształceniu kompetencji językoznawczej na pierwszym etapie edukacyjnym
View/ Open
Author:
Szymańska, Marta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 161, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 5 (2014), s. [142]-151
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
language competencelinguistic competence
didactics
teaching
early childhood education
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The article analyzes how the linguistic competence is taught on the first stage of education. The
author observes one class for three years. She scrutinizes the linguistic topics proposed in the
textbook and how they are realized during the classes. She draws attention to the alarming
range of descriptive grammar topics that are proposed by the authors of the textbooks as
well as the lack of correlation between textbooks for grades 1–3 and grade 4. The activities
and the choice of topics suggest that the abilities and limitations of students related to their
development are overlooked.