Negatywy. Poetyki apofatyczne Aleksandra Wata i Piotra Matywieckiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Goczał, Ewa
Promotor:
Próchniak, Paweł
Język: pl
Słowa kluczowe:
poetyki apofatyczneteologie literackie
nowoczesność
apophatic poetics
literary theologies
modernity
Data: 2020-10-29
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Humanistycznych. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Pawła Próchniaka.Streszczenie
Celem rozprawy jest zbadanie twórczości Aleksandra Wata i Piotra Matywieckiego w kontekście apofatyzmu, rozumianego jako
nurt w teologii, sposób krytycznego myślenia w duchu hermeneutyki oraz pojęcie z zakresu literackiej reprezentacji
doświadczenia. Apofatyczność utożsamia się zwykle z tradycją teologii negatywnej, opartej na przekonaniu o niemożności
poznania i opisania Boga. Jako apofatyczne bywają jednak określane także problemy na wskroś współczesne: nihilizm,
postsekularyzm, kryzys przedstawieniowości czy pamięć i postpamięć o Zagładzie. Przyjęta tutaj perspektywa obejmuje oba te
aspekty, a koncepcja poetyk apofatycznych stanowi nadrzędną ramę interpretacyjną, która pozwala odczytać dwa
reprezentatywne dla nowoczesności dzieła przez pryzmat ich literackiej teologiczności, w powiązaniu z historycznymi
dramatami i artystycznymi przełomami XX wieku oraz zagadnieniem przemian conditio humana. Pierwszy rozdział służy za
zaplecze teoretyczne: określa nastawienie badawcze i aparat pojęciowy, przybliża podstawowy model apofatycznego poznania
i wyrażania, a także uzasadnia umieszczenie analizowanych poetyk w takim kontekście. Rozdziały drugi oraz trzeci stanowią
osobne monograficzne opracowania twórczości Wata i Matywieckiego. W podsumowaniu podjęta zostaje próba porównania
tych dwóch dzieł oraz wyspecyfikowania głównych cech poetyki apofatycznej. The aim of this thesis is to study the output of Aleksander Wat and Piotr Matywiecki in the context of apophatism, understood as
a current in theology, a manner of critical thinking in the spirit of hermeneutics and a concept in the literary representation of
experience. Apophatism is associated with negative theology, based on the belief that God cannot be known or described. Still,
problems contemporary to the core, such as nihilism, postsecularism, the crisis of representation or the memory and post-
memory of the Holocaust, can also be referred to as apophatic. The perspective adopted in this thesis comprises these two
aspects, whereas the concept of apophatic poetics is the overriding interpretative framework, making it possible to read two
works representative of modernity through the prism of their literary theologicality, in relation to historical dramas, artistic
breakthroughs of the 20th century and changes in conditio humana. The first chapter constitutes theoretical background: it
determines the research attitude and the conceptual framework, explains the basic model of apophatic learning and expression
and justifies placing the analysed poetics in this context. The second and third chapters are separate monographs on the output
of Wat and Matywiecki. The conclusion compares their works in an attempt to point out the main features of apophatic poetry.