Kompetencje audiowizualne dzieci postulowane przez przekaz a poziom i zakres jego rozumienia
View/ Open
Author:
Ogonowska, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 272, Studia de Cultura 11 (1) (2019), s. [77]-89
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dziecikompetencje audiowizualne
widz idealny
widz realny
funkcje poznawcze
children
audiovisual competences
ideal viewers
real viewers
cognitive functions
Date: 2019
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym oraz ich opiekunowie tworzą w Polsce
i na świecie potężną grupę konsumentów mediów oraz powiązanych z nimi produktów (np.
gadżety, zabawki, produkty spożywcze, kosmetyki pielęgnacyjne, farmaceutyki, ubranka,
książeczki i rysowanki, audiobooki, filmy na DVD). Jednocześnie adresowana do nich oferta
przekazów audiowizualnych często nie jest dostosowana do ich możliwości poznawczych
oraz kompetencji społecznych, choć jest reklamowana jako pełniąca funkcje edukacyjne. Na
podstawie reklamy jawnej i ukrytej opiekunowie dzieci podejmują decyzję o zakupie określonych
produktów i usług, kierując się także w swoich działania dowodem społecznej słuszności
oraz własną wygodą. Telewizja i ekrany różnych technologii od przeszło 50 lat, z roku na
rok, z większą intensywnością towarzyszą rozwojowi dziecka, w ostatnich 15 latach – także
w formie zminiaturyzowanej, mobilnej, a w ostatnich 5 – również taktylnej oraz interaktywnej
i wyposażonej w symulatory mowy. Analiza konkretnych przekazów pod względem ich
formy i zawartości pozwala określić, jakie kompetencje audiowizualne wpisane są w projekt
odbiorcy idealnego, postulowanego przez przekaz. Na tej podstawie można, w dalszej kolejności
stwierdzić, jakich funkcji poznawczych wymaga jego rozumienie i interpretacja oraz,
w jakim stosunku pozostaje figura odbiorcy idealnego w relacji do realnego widza. Badania
tego rodzaju mają więc konkretne znaczenie praktyczne, ponieważ pozwalają skutecznie
walczyć z podwójną dezinformacją: w odniesieniu do opiekunów i w stosunku do ich podopiecznych.
Pierwsza grupa żywi często naiwne przekonanie, że dzieci mają kontakt z przekazami
dostosowanymi do ich wieku, drudzy – w efekcie nieprzemyślanych decyzji i działań
dorosłych – mają często takie doświadczenia w kontakcie z mediami, które wcale nie służą
ich optymalnemu rozwojowi poznawczemu, społecznemu, emocjonalnemu, językowo-komunikacyjnemu,
a wręcz skutkują dla niego negatywnie. Artykuł odnosi się do pierwszego etapu
badania rozumienia przekazów audiowizualnych przez dzieci na wskazanym etapie rozwoju.
Autorka wykorzystuje analizy: literatury zastanej i cząstkowych badań własnych dedykowanych
temu zagadnieniu. Children in toddlers and pre-school ages create a powerful group of media consumers and
related media products in Poland and around the world (eg gadgets, toys, food products). At
the same time, the audiovisual broadcast offer addressed to them is often not adapted to their
cognitive abilities and social competences, although it is advertised as performing educational
functions. On the basis of public and hidden advertising, children’s guardians make decisions
about the purchase of specific products and services, also guided by their proof of social
equity and their own convenience. Television and screens of various technologies for more
than 30 years, from year to year, with greater intensity accompany the development of the
child, also in the form of miniaturized and mobile. The analysis of specific messages in terms
of their form and content allows to determine what audiovisual competencies are included
in the ideal recipient’s project, postulated by the message. On this basis, it can be further
determined which cognitive functions its understanding and interpretation requires, and in
what relation the figure of the ideal recipient remains in relation to the real viewer. Research
of this kind has a specific practical meaning, because it allows to effectively fight with double
disinformation: in relation to carers and their charges. The first group is convinced that
children have contact with messages tailored to their age, others often have such experiences
in contact with the media, which do not at all serve their optimal cognitive, social, emotional
and even negative results. The article refers to the first stage of the study of the understanding
of audiovisual communications by children at the indicated stage of development and refers
to the analysis of existing literature and partial own research.