Indukcyjnie czy drogą dedukcji? Stare pytanie w nowym świetle. Albo: Dlaczego łatwiej uczymy się na przykładach niż na podstawie reguł teoretycznych?
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Świątkiewicz-Siklucka, Dorota
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 179, Studia Russologica 7 (2014), s. [168]-178
Język: pl
Słowa kluczowe:
learning / teaching a foreign languagegrammar rules
learning by example (inductive)
the theoretical knowledge and practical application
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
In the article, the author is looking for answers to the question posed in the title and reflects
on the optimal method of foreign language teaching. By analyzing functioning of the brain
during learning and use of the first language and foreign language the text shows arguments
for teaching inductively, that means from the examples to the theoretical rules. Additionally
it shows that a foreign language is always perceived through the prism of the first language
(L1), which has its own both positive and negative consequences. The paper defines learning
process and emphasizes the role of grammar in the language learning. The text also notes the
different processes of acquisition of knowledge and skills.