dc.contributor.author | Kowalcze, Małgorzata | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-11-06T08:47:22Z | |
dc.date.available | 2020-11-06T08:47:22Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [29]-44 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/9337 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w
projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | William Golding in his novel The Spire presents to the reader a surprisingly true to life story
of a man who undergoes an existential transformation from Kierkegaard’s ‘knight’ through
Sartre’s ‘being’ arriving at Levinas’s ‘self’ by means of intricate relationships with other people
and a process of painful himself-discovery. Jocelin, the main character of the novel, is a man
who follows the path of an existentialist, undergoing the process of a profound alteration of
per | en_EN |
dc.description.abstract | Celem niniejszego artykułu jest interpretacja historii głównego bohatera Wieży Williama
Goldinga jako procesu egzystencjalnej przemiany z “rycerza wiary” Kierkegaarda w “bytdla-
siebie” Sartre’a. Jocelin przeobraża się ostatecznie w “Ja” Levinasa, istotę świadomą
faktu, że człowiek odnajduje siebie w twarzy Innego. Ów proces przemiany głównego
bohatera przebiega w drodze zawiłych relacji międzyludzkich, zmagania się z własną wiarą
i pragnieniami oraz bolesnej autorefleksji. W rezultacie dogłębnej przemiany osobowości
i postawy światopoglądowej, Jocelin przestaje postrzegać siebie jako narzędzie Bożej
woli i uzmysławia sobie swoją egzystencjalną samotność. Uświadamia sobie także fakt, że
stanowi część społeczności ludzkiej, za którą z racji samego tylko bycia człowiekiem jest
odpowiedzialny. Na różnych etapach swojej przemiany Jocelin ucieleśnia dwie skrajne
koncepcje istniejące w ramach egzystencjalizmu: teistyczną i ateistyczną, które dotykają
takich zagadnień istnienia ludzkiego, jak samowiedza, wolna wola i determinizm, pokora
i pycha, a także problem walki dobra i zła w człowieku. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w
projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.subject | existentialism | en_EN |
dc.subject | the Other | en_EN |
dc.subject | transformation | en_EN |
dc.subject | egzystencjalizm | pl_PL |
dc.subject | Inny | pl_PL |
dc.subject | bycie | pl_PL |
dc.subject | przemiana | pl_PL |
dc.subject | wiara | pl_PL |
dc.title | A ‘Knight of faith’ looking into the face of the other: existential transformation of dean Jocelin from William Golding’s The Spire | en_EN |
dc.title.alternative | „Rycerz wiary” patrzący w oblicze Innego: egzystencjalna metamorfoza Jocelina w powieści Williama Goldinga Wieża | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |