On furtive persistence of selfhood in three ekphrastic poems
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Michalski, Przemysław
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [82]-94
Język: en
Słowa kluczowe:
poetryekphrasis
description
subjectivity
consciousness
poezja
ekfraza
opis
podmiotowość
świadomość
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The aim of this article is to investigate whether ekphrastic poetry, which by its very nature
tends to focus solely on the element of pure description, allows one to compose verse
entirely purged of any traces of authorial subjectivity, often manifesting itself in the shape
of a consciousness trying to impose human categories on what is essentially non-human.
Through analyses of three different poems, by Ezra Pound, Gary Snyder and Czesław Miłosz,
respectively, the article tries to demonstrate that the ambition of writing poetry completely
free from any intrusions of human subjectivity is bound to remain an impossible project. At
the same time, however, it is likely to yield poems whose philosophical and artistic scope sets
them apart from a more openly self-involved kind of verse. Niniejszy esej jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy poezja ekfrastyczna – czyli kładąca
szczególny nacisk na element opisowy – umożliwia pisanie utworów całkowicie wolnych od
śladów ludzkiej obecności, czy to w postaci świadomości narzucającej ludzkie kategorie na to,
co poza-ludzkie, czy też jako mniej lub bardziej egotyczne uwikłanie w zewnętrzny świat. Na
podstawie analizy trzech wierszy, dwóch poetów amerykańskich (Ezra Pound i Gary Snyder)
oraz poety polskiego (Czesław Miłosz) autor próbuje udowodnić, że z wielu powodów taki
projekt musi pozostać przedsięwzięciem utopijnym. Jednocześnie jednak przynosi on utwory
niezmiernie interesujące pod względem artystycznym i filozoficznym.