dc.contributor.advisor | Rittel, Teodozja | |
dc.contributor.author | Michalik, Mirosław | |
dc.date.accessioned | 2016-04-28T06:46:31Z | |
dc.date.available | 2016-04-28T06:46:31Z | |
dc.date.issued | 2002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/939 | |
dc.description | Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Teodozji Rittel. | pl_PL |
dc.description.abstract | Przedmiotem pracy doktorskiej było ukazanie możliwości zastosowania zaproponowanych przez J. Anusiewicza definicji językowo - kulturowych w lingwoedukacyjnej diagnozie wiedzy semantycznej uczniów ze szkół specjalnych.
Dzięki definicjom językowo - kulturowym nazw żywiołów zostały określone: 1) stopnie opanowania kompetencji językowo - kulturowej uczniów; 2) preferencje badanych dotyczące stosowania prototypowych elementów znaczeniowych; 3) poziomy rozumienia definiowanych pojęć; 4) struktura stosowanych przez uczniów definicji; 5) rodzaje popełnianych błędów.
Poziom kompetencji językowo - kulturowej (z wiedzą semantyczną) uczniów ze szkół specjalnych okazał się znacznie niższy w stosunku do zakładanego stopnia opanowania tejże kompetencji przez uczniów ze szkół masowych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The subject of the doctoral dissertation was a presentation of the possibilities in practical application of the language - cultural definitions in linguistic and educational determination of semantic knowledge among students with learning disabilities.
Based on the language - cultural definitions of environments the following have been established: 1) the level of mastering the language - cultural competence; 2) the preferences concerning the prototypical elements in meaning; 3) the degree of understanding of notions; 4) the structure of definitions the students commonly use; 5) the types of mistakes made by them.
The level of the language - cultural competence (including semantic knowledge) in students with learning disabilities has proved to be considerably lower compared to the expected level of the same competence among students of regular schools. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | definicja językowo-kulturowa | pl_PL |
dc.subject | diagnoza | pl_PL |
dc.subject | lingwistyka edukacyjna | pl_PL |
dc.subject | language-cultural definition | en_EN |
dc.subject | determination | en_EN |
dc.subject | educational linguistics | en_EN |
dc.title | Definicja językowo-kulturowa w diagnozowaniu wiedzy semantycznej uczniów ze szkół specjalnych | pl_PL |
dc.title.alternative | The language - cultural definition in determination of semantic knowledge among students with learning disabilities | en_EN |
dc.type | Thesis | pl_PL |