Neoliberalizm polskich gender studies. Czy to backlash odbiera nam słuchaczki/słuchaczy?
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Duda, Maciej
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 198, Studia de Cultura 8 (1) (2016), s. [149]-156
Język: pl
Słowa kluczowe:
feminizmgender
gender studies
neoliberalizm
femiminism
gender
gender studies
neoliberalism
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W tekście przedstawiam dzisiejszą kondycję polskich gender studies prowadzonych jako studia
podyplomowe. W większości miast co roku nie udaje się utworzyć grup słuchaczy i słuchaczek
studiów. Jako „odpowiedzialne” za ów stan przywołuje się backlash oraz kampanię
„ideologia gender”. Niestety problemy z rekrutacją występowały wcześniej.
W wystąpieniu opisuję neoliberalny kształt płatnych studiów podyplomowych prowadzonych
w dużych miastach. Uczestniczyć mogą w nich osoby dysponujące odpowiednim potencjałem
ekonomicznym oraz wolnym czasem. Ważnym aspektem jest też kwestia aplikacyjności
zajęć (oraz jej braku) prowadzonych w ramach GS. Zgodnie z założeniami studiów
podyplomowych słuchacze i słuchaczki GS kształcić powinny zawodowe kompetencje.
Problematyczny jest również język kampanii informacyjnych/promocyjnych, którego używamy
zachęcając do udziału w prowadzonych zajęciach. Ten często wykorzystuje kapitalistyczne
klisze: zysku i inwestycji w siebie.
Wystąpienie jest głosem krytycznym wykładowcy, który uczył na studiach genderowych
w Warszawie oraz brał udział w kształtowaniu genderów w Poznaniu i Szczecinie. In this text I present today’s condition of Polish gender studies that are conducted as
postgraduate studies. In most of the cities it is impossible to form groups of students. It is
believed that “responsible” for this state are backlash and campaign called “gender ideology”.
Unfortunately these problems with enrollment have appeared earlier.
In my presentation I describe the neoliberal shape of chargeable postgraduate studies that
are conducted in large cities. Joining these groups depends on economic factors and free time
of the students.
An important aspect is also practical dimension of gender studies – students should develop
themselves and their abilities. In accordance with the guidelines of postgraduate studies
students should improve their professional skills.
There is also a problem with the language of information/promotion campaign, as we use it
as an instrument to encourage people to take part in these group activities. The language very
often uses capitalist and stereotypical concepts profit and investment in yourself.
The presentation is the critical voice of lecturer, who was teaching gender studies in Warsaw
and was participating in forming “genders” in Poznan and Szczecin.
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Gender mainstreaming w polityce – gender budgeting w ekonomii. Europejskie programy aktywizacji społecznej kobiet
Tomczyk, Justyna (2016)Artykuł przedstawia teoretyczne założenia i praktyczne zastosowania gender mainstreaming i gender budgeting. Są to programy wyrównawcze, inicjowane przez Unię Europejską, których celem są aktywizacja obywatelska oraz ... -
Dyskurs genderowy na lekcjach języka polskiego w szkole średniej : próba krytycznej analizy
Stoch, Magdalena (2013)Rozprawa reprezentuje nurt pedagogiki krytycznej (krytycznych badań społecznych). To próba teoretyczno-koncepcyjnego uzasadnienia potrzeby zastosowania kategorii genderowych w lekturze wybranych elementów kanonu szkolnego ... -
Domowe kobiety i mężczyźni w podróży kontra kobiety w podróży i zagubieni mężczyźni. Baśniowe przestrzenie kobiet (komunikat)
Brzeźniak, Oliwia (2014)The Author of the article looks into the problem of space in the selected magical stories (from the anthology: Kinder- und Hausmärchen by J. and W. Grimm, Żółty smok. Baśnie chińskie, Zamek Soria Moria. Baśnie norweskie) ...