• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2016, Studia de Cultura 8
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2016, Studia de Cultura 8
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Neoliberalizm polskich gender studies. Czy to backlash odbiera nam słuchaczki/słuchaczy?

Thumbnail
View/Open
Neoliberalizm polskich gender... (433.2Kb)
Author:
Duda, Maciej
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 198, Studia de Cultura 8 (1) (2016), s. [149]-156
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
feminizm
gender
gender studies
neoliberalizm
femiminism
gender
gender studies
neoliberalism
Date: 2016
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
W tekście przedstawiam dzisiejszą kondycję polskich gender studies prowadzonych jako studia podyplomowe. W większości miast co roku nie udaje się utworzyć grup słuchaczy i słuchaczek studiów. Jako „odpowiedzialne” za ów stan przywołuje się backlash oraz kampanię „ideologia gender”. Niestety problemy z rekrutacją występowały wcześniej. W wystąpieniu opisuję neoliberalny kształt płatnych studiów podyplomowych prowadzonych w dużych miastach. Uczestniczyć mogą w nich osoby dysponujące odpowiednim potencjałem ekonomicznym oraz wolnym czasem. Ważnym aspektem jest też kwestia aplikacyjności zajęć (oraz jej braku) prowadzonych w ramach GS. Zgodnie z założeniami studiów podyplomowych słuchacze i słuchaczki GS kształcić powinny zawodowe kompetencje. Problematyczny jest również język kampanii informacyjnych/promocyjnych, którego używamy zachęcając do udziału w prowadzonych zajęciach. Ten często wykorzystuje kapitalistyczne klisze: zysku i inwestycji w siebie. Wystąpienie jest głosem krytycznym wykładowcy, który uczył na studiach genderowych w Warszawie oraz brał udział w kształtowaniu genderów w Poznaniu i Szczecinie.
 
In this text I present today’s condition of Polish gender studies that are conducted as postgraduate studies. In most of the cities it is impossible to form groups of students. It is believed that “responsible” for this state are backlash and campaign called “gender ideology”. Unfortunately these problems with enrollment have appeared earlier. In my presentation I describe the neoliberal shape of chargeable postgraduate studies that are conducted in large cities. Joining these groups depends on economic factors and free time of the students. An important aspect is also practical dimension of gender studies – students should develop themselves and their abilities. In accordance with the guidelines of postgraduate studies students should improve their professional skills. There is also a problem with the language of information/promotion campaign, as we use it as an instrument to encourage people to take part in these group activities. The language very often uses capitalist and stereotypical concepts profit and investment in yourself. The presentation is the critical voice of lecturer, who was teaching gender studies in Warsaw and was participating in forming “genders” in Poznan and Szczecin.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/9636
Collections
  • 2016, Studia de Cultura 8

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Gender mainstreaming w polityce – gender budgeting w ekonomii. Europejskie programy aktywizacji społecznej kobiet 

    Tomczyk, Justyna (2016)
    Artykuł przedstawia teoretyczne założenia i praktyczne zastosowania gender mainstreaming i gender budgeting. Są to programy wyrównawcze, inicjowane przez Unię Europejską, których celem są aktywizacja obywatelska oraz ...
  • Polityka państw członkowskich i prawne instrumenty Unii Europejskiej na rzecz równouprawnienia płci w edukacji 

    Wojniak, Justyna (2013)
    The issue of gender inequality in education is of interest not only educational researchers, as it was also reviewed by the European Commission, which makes this issue an important element of EU policy. The paper examines ...
  • Dyskurs genderowy na lekcjach języka polskiego w szkole średniej : próba krytycznej analizy 

    Stoch, Magdalena (2013)
    Rozprawa reprezentuje nurt pedagogiki krytycznej (krytycznych badań społecznych). To próba teoretyczno-koncepcyjnego uzasadnienia potrzeby zastosowania kategorii genderowych w lekturze wybranych elementów kanonu szkolnego ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image