Gra czy film interaktywny? Czyli o wizualności współczesnych produkcji cRPG na przykładzie gry Wiedźmin 2
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Świątek, Paweł
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 135, Studia de Cultura 5 (2013), s. [162]-168
Język: pl
Słowa kluczowe:
wizualnośćlas fikcji
narracja dynamiczna
intro
introdukcja
interaktywność
immersja
visuality
fictional woods
dynamic narration
introduction
interactivity
immersion
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
In the article, it is pointed out that in modern computer games extended narratives are
gradually abandoned while more emphasis is put on visuality and film-like character of the
image, and on mimetism, understood not entirely as copying the reality, but as film realism,
or following the popular cinematic schemas. One of the means to achieve this goal is using
dynamic shooting and interludes that comply with the principles of film making; it is applied,
among others, to increase the attractiveness of the message. The examples discussed here are
the introductions from two games: The Witcher 1 and The Witcher 2. The conclusion is in fact
a question: is a contemporary gameplayer an actual player, or rather a viewer?