Co użytkownicy robią z treściami medialnymi? Reklama i „partyzantka semiotyczna” w kulturze uczestnictwa
View/ Open
Author:
Ptaszek, Grzegorz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 135, Studia de Cultura 5 (2013), s. [215]-225
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
reklamakultura uczestnictwa
prowokacja kulturowa
„partyzantka semiotyczna”
parodia
advertising
participatory culture
culture jamming
“guerrilla semiotics”
parody
Date: 2013
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Creating contents and distributing it in the Internet by the media recipients/customers is one
of the determinants of the participatory culture. Amateur creativity takes different forms:
from entries and comments, to reviews and common content editing, to the short videos
posted on YouTube. With regard to the advertising industry, the contents created by the users
may be both promotional (strengthening the attachment to a brand) and countercultural
(undermining the sense of communication). The article discusses, on the example of the
advertising spot Evolution (made by Dove) and related amateur videos posted on YouTube,
the users’ actions which undermine, ridicule and consequently devalue the meaning of the
original text.