Unfavorable influence of parental upbringing - genesis and effects on selected spheres of the functioning of a child with intellectual disability
View/ Open
Author:
Mikrut, Adam
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [27]-35
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2008
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Wartość metod i technik wykorzystywanych w interakcji rodzica z dzieckiem zależy w znacznej mierze od jakości
relacji emocjonalnych istniejących pomiędzy obiema osobami. Brak pozytywnych więzi emocjonalnych może skutkować
odrzuceniem dziecka ze wszystkimi negatywnymi konsekwencjami, jakie z tego dla niego wynikają. Jednocześnie miłość
i bezwarunkowa akceptacja przyczyniają się do podejmowania przez rodziców czynności wspomagających rozwój dziecka.
Ta bezwarunkowa akceptacja może jednak sprawić wiele trudności, dlatego też rodzicom potrzebne jest wsparcie i
pomoc z zewnątrz.
Rodziny borykające się z problemem zaburzeń rozwojowych dziecka potrzebują: 1) akceptacji społecznej (proces
akceptacji dziecka przebiega łatwiej, gdy rodzice czują, że zarówno oni, jak i ich dziecko są akceptowani przez
społeczeństwo), 2) odpowiedniego miejsca w systemie opieki instytucjonalnej, edukacji i rehabilitacji, 3)
informacji o stanie dziecka i potencjalnych metodach niesienia pomocy, 4) pomocy specjalistycznej nakierowanej
zarówno na dziecko (psychoterapia, dostosowany program edukacyjny i terapeutyczny), jak i na rodziców (wskazówki
dotyczące pracy z upośledzonym dzieckiem oraz niekiedy pomoc psychoterapeutyczna), a także 5) społeczności, która
zapewnia poczucie więzi emocjonalnej i wsparcia oraz daje konstruktywny przykład radzenia sobie z trudną sytuacją.
Ignorowanie tych oczekiwań przez odpowiedzialne instytucje społeczne zwraca się przeciwko dziecku.