dc.contributor.author | Mikrut, Adam | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T08:27:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T08:27:48Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.citation | Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [27]-35 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/9754 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Wartość metod i technik wykorzystywanych w interakcji rodzica z dzieckiem zależy w znacznej mierze od jakości
relacji emocjonalnych istniejących pomiędzy obiema osobami. Brak pozytywnych więzi emocjonalnych może skutkować
odrzuceniem dziecka ze wszystkimi negatywnymi konsekwencjami, jakie z tego dla niego wynikają. Jednocześnie miłość
i bezwarunkowa akceptacja przyczyniają się do podejmowania przez rodziców czynności wspomagających rozwój dziecka.
Ta bezwarunkowa akceptacja może jednak sprawić wiele trudności, dlatego też rodzicom potrzebne jest wsparcie i
pomoc z zewnątrz.
Rodziny borykające się z problemem zaburzeń rozwojowych dziecka potrzebują: 1) akceptacji społecznej (proces
akceptacji dziecka przebiega łatwiej, gdy rodzice czują, że zarówno oni, jak i ich dziecko są akceptowani przez
społeczeństwo), 2) odpowiedniego miejsca w systemie opieki instytucjonalnej, edukacji i rehabilitacji, 3)
informacji o stanie dziecka i potencjalnych metodach niesienia pomocy, 4) pomocy specjalistycznej nakierowanej
zarówno na dziecko (psychoterapia, dostosowany program edukacyjny i terapeutyczny), jak i na rodziców (wskazówki
dotyczące pracy z upośledzonym dzieckiem oraz niekiedy pomoc psychoterapeutyczna), a także 5) społeczności, która
zapewnia poczucie więzi emocjonalnej i wsparcia oraz daje konstruktywny przykład radzenia sobie z trudną sytuacją.
Ignorowanie tych oczekiwań przez odpowiedzialne instytucje społeczne zwraca się przeciwko dziecku. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.title | Unfavorable influence of parental upbringing - genesis and effects on selected spheres of the functioning of a child with intellectual disability | en_EN |
dc.title.alternative | Niekorzystny wpływ wychowania przez rodziców - geneza i skutki na podstawie wybranego obszaru funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |