• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2008, Studia Psychologica 3
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2008, Studia Psychologica 3
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Different Faces of Drama

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
The Different Faces... (311.0KB)
Autor:
Valenta, Milan
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [103]-110
Język: en
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Artykuł przedstawia wykorzystanie teatru w celach niescenicznych, a zatem w takich, które nie stawiają wartości artystycznej ani doświadczenia estetycznego na pierwszym miejscu, lecz mają bardziej „praktyczne” zastosowanie. Może być ono dwojakie: 1. Teatr (drama) jako środek służący edukacji; 2. Teatr (drama) jako środek leczniczy (terapeutyczny). Drama w pedagogice może występować jako suwerenny przedmiot w szkolnym programie nauczania, a także jako metoda dydaktyczna i edukacyjna (często używana w nauce języków obcych oraz w wychowaniu obywatelskim). Może być rozumiana jako podstawowa zasada i treść rozwoju osobistego. W szerszym znaczeniu, teatr dziecięcy (sztuka teatralna grana przez dzieci) może być włączony do dramy w zastosowaniu edukacyjnym. Teatroterapia to zjawisko powstałe w końcu lat 70., a w latach 80. XX w. wprowadzono do teatru europejskiego niepełnosprawnych aktorów (z uszkodzeniem słuchu, niepełnosprawnością ruchową lub intelektualną, a także chorych psychicznie). W połowie lat 80. w Anglii, Francji, Hiszpanii, Belgii i Holandii istniała już znaczna liczba prawdziwych grup teatralnych złożonych głównie z aktorów z niepełnosprawnością intelektualną. Niektórzy z nich z czasem stali się profesjonalistami. Profesjonalna grupa teatralna aktorów z upośledzeniem umysłowym z Rotterdamu, o nazwie Maatwerk, założona przez Koerta Dekkera jako projekt Fundacji Pameijer w 1987 r., znana jest w Czechach z racji tourneć teatralnego, które tam odbyła. Maatwerk przedstawiła cykl inscenizacji z repertuaru klasycznego, angażując teatr uliczny i teatr dla dzieci. Grupa regularnie gra na własnej scenie, występuje gościnnie lub w telewizji publicznej, bierze udział w światowym festiwalu „Very Special Art”. Teatr regularnie organizuje tourneé - cztery razy występowali już w samej Republice Czeskiej (głównie pod egidą Instytutu Pedagogiki Specjalnej Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Palacky’ego w Ołomuńcu). Powyższe fakty świadczą jednoznacznie, że działalność Maatwerk to czysty teatr i sztuka. Nie ma tam miejsca na terapię, stąd grupa nie może być uznawana za formę parateatralną. Jest to jednak częściowa prawda, ponieważ zarówno przygotowanie artystyczne, jak i występy służą reedukacji i społecznej rehabilitacji, a w niektórych przypadkach także resocjalizacji aktorów. Ten rodzaj twórczości ma terapeutyczny charakter, gdyż posiada cechy przypisywane kształceniu (oddziaływaniu) specjalnemu, i z punktu widzenia dyscyplin parateatralnych należy do dramaterapii i teatroterapii.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9761
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Psychologica 3

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image