Search
Now showing items 1-10 of 12
Edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży
(1998)
Nieracjonalne korzystanie z zasobów środowiska naturalnego doprowadza obecnie do wielu groźnych klęsk i katastrof
ekologicznych. Nieodzowne wydaje się szerzenie oświaty ekologicznej na wszystkich szczeblach edukacji. ...
Nauczyciel – wyzwania, nowy profil kwalifikacji zawodowych
(2014)
Warto podjąć próbę zmierzenia się z rzeczywistością w kontekście realiów przyjętych norm
etycznych i ekologicznych biorąc pod uwagę wyposażenie nauczyciela w nowy profil kwalifikacji
zawodowych. Obecne wyzwania, które ...
Percepcja materiału ilustracyjnego z geografii i przyrody – rozbiór na czynniki pierwsze
(2014)
Obrazy posiadają szerokie zastosowanie w edukacji. Ma to swoje uzasadnienie zarówno psychologiczne,
jak i dydaktyczne. W toku nauczania–uczenia się spostrzeganie wzrokowe z reguły
jest procesem zamierzonym, planowanym, ...
Problem dystansu władzy w szwedzkich materiałach dydaktycznych jako przykład dobrych praktyk
(2016)
Tekst stanowi przyczynek do dyskusji nad zjawiskiem społecznego konstruowania nierówności
przez system edukacji. Autorka, na przykładzie szwedzkich podręczników szkolnych,
dokonuje analizy ich zawartości pod kątem teorii ...
Konsumpcyjne praktyki (anty) dyskryminacyjne w edukacji uniwersyteckiej. Rzecz o sytuacji studenta-konsumenta
(2016)
Jedną z ważniejszych ról, którą przyszło pełnić współczesnemu człowiekowi, jest rola konsumenta.
Nie jest to specjalnie zaskakujące biorąc pod uwagę fakt, że zasady konsumpcyjne
zdają się obowiązywać niemalże we wszystkich ...
„Teatr będzie na świecie źródłem nauki dla wszystkich” (Natjaśastra) – o edukacyjnych aspektach indyjskiego tańca klasycznego
(2019)
Artykuł stanowi refleksję na temat edukacyjnych walorów klasycznego tańca indyjskiego.
Indyjski taniec klasyczny łączy dwa aspekty: taniec abstrakcyjny (sanskr. nritta) i taniec
przedstawiający (sanskr. nritja). Szczególnie ...
Uczeń, widz, współtwórca – wartości edukacyjne tańca i dziedzictwa teatru baletowego w kształceniu dzieci i młodzieży
(2019)
Spotkanie ze sztuką tańca pozwala dzieciom na zapoznanie się ze spektrum wartości wykraczających
poza obszar przypisany do zawodu tancerza. Absolutna harmonia między umysłem
i ciałem, leżąca u podstaw tańca, wynika z ...
Artystyczne transmisje afektu
(2019)
W artykule przedstawiam formy wykorzystania afektu w edukacji artystycznej. Doświadczenia
emocjonujących spotkań z miejscami, w których powstawały ważne spektakle, gdzie tworzyli
wielcy artyści i poeci, są wskazane jako ...
Psychologiczna praca z filmem: prezentacja autorskiej metody „Patrz mądrzej”
(2017)
Celem artykułu jest przedstawienie metody „Patrz mądrzej”, w której wykorzystano film
jako przekaz wielokodowy, intermedialny i narracyjny; dzięki tym atrybutom może być
wykorzystywany do działań edukacyjnych i ...
Metafory literackie w procesie (auto)modelowania i rozwoju młodego czytelnika
(2019)
Artykuł prezentuje wyniki badań dziecięcych predyspozycji metaforyzacyjnych, czyli zdolności
rozumienia, rozpoznawania i tworzenia metafor. Badania zostały przeprowadzone wśród
dzieci w wieku 6–9 lat podczas realizacji ...