Show simple item record

dc.contributor.advisorUryga, Zenon
dc.contributor.authorŁazarska, Danuta
dc.date.accessioned2016-05-17T07:39:09Z
dc.date.available2016-05-17T07:39:09Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1023
dc.descriptionAkademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Filologii Polskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Zenona Urygi.pl_PL
dc.description.abstractTemat rozprawy odnosi się do obszaru dydaktyki literatury i języka polskiego, ale odwołuje się także do refleksji psycholo-giczno - pedagogicznej. Problematyka pracy dotyczy możliwości polonistycznego wykorzystywania publicystycznych form wypowiedzi dla językowego zaktywizowania uczniów i wypracowania postaw prospołecznych. Praca ma charakter empiryczny. Badania prowadzono wśród piętnastolatków / ówczesne klasy ósme /. Jedna grupa to uczniowie autorskiej klasy dziennikarskiej, druga to inni — prowadzeni obowiązującym programem nauczania. Główną częścią rozprawy jest prezentacja wyników i wniosków dotyczących: publicystycznych zainterasowań ucznia, nauczycielskiej wiedzy na temat ich rozwoju, barier i motywacji wypowiadania się dziecka w tym zakresie, kompetencji uczniów w redagowaniu tekstów publicystycznych, ich spółecznego zaangażowania w tworzeniu gatunków dziennikarskich oraz roli szkoły w przygotowaniu uczniów do udziału w życiu i kulturze.
dc.description.abstractThe subject of the thesis refers to teaching Polish literature and language but also includes references of psych- pedagogical nature. The issues discussed concern the possibility of using the publicist forms of students expression to promote their linguistic activity and develop pro-social attitudes. The thesis is empirical. The studies involved fifteen - year olds / the then eighth forms /. One group consists of students following a special programme with elements of journalism, and the other students taught according to the general syllabus. The main part of the thesis is the presentation of results and conclusions concerning: publicist interests of students, teachers awareness of their development, barriers and motivations of the students expression in this scope, students competence in preparing publicist texts, their social involvement in creating journalistic genres and the role of school in preparing students to participate in life and culture.
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectuczeń
dc.subjectmass media
dc.subjectwypowiedź
dc.subjectdydaktyka
dc.subjectstudent
dc.subjectmass media
dc.subjectexpression
dc.subjectdidactics
dc.titlePublicystyczne wypowiedzi uczniów w procesie dydaktycznym szkoły podstawowej (analiza ich funkcji, uwarunkowań i rozwoju)pl_PL
dc.title.alternativePublicist expression presented by students in the primary school didactic process (analysis of their function, conditions and development)
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record