Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKucha, Ryszardpl_PL
dc.contributor.authorGębuś, Dorotapl_PL
dc.contributor.authorKucha, Magdalenapl_PL
dc.contributor.authorFrankiewicz, Ewapl_PL
dc.contributor.authorKowalczyk, Renatapl_PL
dc.contributor.authorStavreva Veselinovska, Snezanapl_PL
dc.contributor.authorKirova, Snezanapl_PL
dc.contributor.authorWalewander, Edwardpl_PL
dc.contributor.authorDolata, Elżbietapl_PL
dc.contributor.authorKochan, Kataryznapl_PL
dc.contributor.authorFrýdková, Evapl_PL
dc.contributor.authorRavchyna, Tanyapl_PL
dc.contributor.authorKovalchuk, Larysapl_PL
dc.contributor.authorPyatakova, Halynapl_PL
dc.contributor.authorSarnat-Ciastko, Adriannapl_PL
dc.contributor.authorWidawska, Edytapl_PL
dc.contributor.authorBrasławska-Haque, Mirosławapl_PL
dc.contributor.authorGawle-Wiernasz, Małgorzatapl_PL
dc.contributor.authorZając, Agnieszkapl_PL
dc.contributor.authorKiełb-Grabarczyk, Dorotapl_PL
dc.contributor.authorJakimiuk, Beatapl_PL
dc.contributor.authorLesner, Wiesławpl_PL
dc.contributor.authorSuchmiel, Jadwigapl_PL
dc.contributor.authorShved, Mariyapl_PL
dc.contributor.authorSirotová, Marianapl_PL
dc.contributor.authorTanabe, Shunjipl_PL
dc.contributor.authorChepil, Mariyapl_PL
dc.contributor.authorTokarenko, Oksanapl_PL
dc.contributor.authorJurzysta, Kazimierzpl_PL
dc.contributor.authorSowiński, Andrzej J.pl_PL
dc.contributor.authorMalik, Magdalenapl_PL
dc.contributor.authorGal, Katarzynapl_PL
dc.contributor.authorFatyga, Magdalenapl_PL
dc.contributor.authorApanel, Danutapl_PL
dc.contributor.authorSzostak, Joannapl_PL
dc.contributor.authorNoworyta, Annapl_PL
dc.contributor.authorKita, Sylwiapl_PL
dc.contributor.authorSmetanová, Evapl_PL
dc.contributor.authorMazurek, Kaspl_PL
dc.contributor.authorWinzer, Margret A.pl_PL
dc.contributor.authorChepil, Orestapl_PL
dc.contributor.authorWojniak, Justynapl_PL
dc.contributor.editorKrukowski, Janpl_PL
dc.contributor.editorWłoch, Annapl_PL
dc.date.accessioned2015-02-12T13:25:01Z
dc.date.available2015-02-12T13:25:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn978-83-935373-4-1
dc.identifier.issn2300-2689
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/107
dc.description.abstractZbiorowe opracowanie opatrzone zostało tytułem SZKOŁA TWÓRCZA W ODTWÓRCZYM ŚWIECIE. Naczelnym pojęciem jest „szkoła twórcza”, bo taką być powinna. To ruch nowego nauczania w pierwszej połowie XX w. sformułował pojęcie szkoły twórczej i szkoły aktywnej. Autorem pojęcia szkoły twórczej jest Henryk Rowid (1877–1944), a szkoły aktywnej psycholog szwajcarski Adolf Ferriere (1879–1960). Idee obu koncepcji nauczania utrzymują się w Polsce i w XXI w. w postaci Towarzystwa Szkół Twórczych i Stowarzyszenia Szkół Aktywnych. Do Towarzystwa należą z Krakowa dwa licea: I i II Liceum Ogólnokształcące, a do Stowarzyszenia V Liceum Ogólnokształcące. Uczniem II Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie był Henryk Rowid, wtedy jeszcze występujący pod nazwiskiem Naftali Herz Kanarek. Szkoła twórcza promuje Kraków, promuje kształcenie nauczycieli w tym mieście, niech jednym z wielu dowodów będzie fakt, że podstawowym życzeniem profesora Shunji Tanabe z Japonii było zorganizowanie wizyty w szkole twórczej, w II Liceum Ogólnokształcącym. To co zobaczył w tej Szkole, wywołało autentyczne zdumienie. Zamieszczone w tej książce teksty ułożyły się w trzy dające się logicznie wyodrębnić części. Każdą z nich otwiera opracowanie o największej ogólności i łączące się z koncepcja szkoły twórczej, a występują w niej aktywni i podmiotowo traktowani uczniowie oraz twórczo działający nauczyciele. Pierwsza część, o sporej dozie krytycyzmu wobec współczesnej szkoły, zawiera teksty, których autorzy, w emocjonalnym lub w chłodnym sposobie narracji pokazują utrudnienia w działaniu szkoły twórczej i pracującej w niej nauczycieli. Emocjonalne, ale wypływające z dobrego rozpoznania pracy szkoły przemyślenia zaprezentował historyk edukacji prof. dr hab. Ryszard Kucha, który chciałby wskrzesić H. Rowida. W szkole twórczej, aktywnej, ważna jest osobowość nauczyciela, przez Jana Władysława Dawida nazwana duszą nauczycielstwa. Od przypomnienia, co pod pojęciem duszy nauczycielstwa rozumiano dawniej, jak jest traktowana współcześnie, zaczyna się druga część książki. Autorzy z kraju i z zagranicy z części budują osobowość nauczycieli szkół różnych stopni, ujawniają zagrożenia, które wpływają na zmiany osobowości, w końcowej zaś części pokazują jak wygląda współczesne kształcenie nauczycieli w kilku krajach. Istotą szkoły twórczej jest podmiotowe traktowanie ucznia. Tę zasadę w różnym ujęciu i wobec dzieci z różnymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi zaprezentowali polscy pedagodzy. Niektóre elementy wchodzące w skład podmiotowego ujęcia roli ucznia pokazane zostały na przykładzie konkretnych instytucji, np. Wiosek Dziecięcych SOS. Dwa teksty odnoszą się do płci, do faktycznego i prawnego traktowania płci w edukacji. Wstępy, wprowadzenia do opracowań zbiorowych ukierunkowują czytelników, wybawiają od żmudnej lektury, niemoralnie reklamują zalety, których tam nie ma. Wprowadzenie, które poprzedza tę książkę nie spełnia żadnego z zaprezentowanych warunków.
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowejpl_PL
dc.relation.ispartofseriesBiblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 2pl_PL
dc.subjectkształcenie nauczycielipl_PL
dc.subjectpodmiotowość uczniapl_PL
dc.subjectuczniowiepl_PL
dc.titleSzkoła twórcza w odtwórczym świeciepl_PL
dc.typeKsiążkapl_PL
dcterms.subjectszkoła twórczapl_PL
dcterms.subjectmyślenie twórczepl_PL
dcterms.subjectosobowość nauczycielapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord