• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 2
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 2
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Szkoła twórcza w odtwórczym świecie

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Szkoła twórcza... (3.453MB)
Autor:
Kucha, Ryszard
Gębuś, Dorota
Kucha, Magdalena
Frankiewicz, Ewa
Kowalczyk, Renata
Stavreva Veselinovska, Snezana
Kirova, Snezana
Walewander, Edward
Dolata, Elżbieta
Kochan, Kataryzna
Frýdková, Eva
Ravchyna, Tanya
Kovalchuk, Larysa
Pyatakova, Halyna
Sarnat-Ciastko, Adrianna
Widawska, Edyta
Brasławska-Haque, Mirosława
Gawle-Wiernasz, Małgorzata
Zając, Agnieszka
Kiełb-Grabarczyk, Dorota
Jakimiuk, Beata
Lesner, Wiesław
Suchmiel, Jadwiga
Shved, Mariya
Sirotová, Mariana
Tanabe, Shunji
Chepil, Mariya
Tokarenko, Oksana
Jurzysta, Kazimierz
Sowiński, Andrzej J.
Malik, Magdalena
Gal, Katarzyna
Fatyga, Magdalena
Apanel, Danuta
Szostak, Joanna
Noworyta, Anna
Kita, Sylwia
Smetanová, Eva
Mazurek, Kas
Winzer, Margret A.
Chepil, Oresta
Wojniak, Justyna
Redaktor:
Krukowski, Jan
Włoch, Anna
Wydawca:
Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej
ISBN: 978-83-935373-4-1
ISSN: 2300-2689
Język: pl
Słowa kluczowe:
kształcenie nauczycieli
podmiotowość ucznia
uczniowie
szkoła twórcza
myślenie twórcze
osobowość nauczyciela
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Zbiorowe opracowanie opatrzone zostało tytułem SZKOŁA TWÓRCZA W ODTWÓRCZYM ŚWIECIE. Naczelnym pojęciem jest „szkoła twórcza”, bo taką być powinna. To ruch nowego nauczania w pierwszej połowie XX w. sformułował pojęcie szkoły twórczej i szkoły aktywnej. Autorem pojęcia szkoły twórczej jest Henryk Rowid (1877–1944), a szkoły aktywnej psycholog szwajcarski Adolf Ferriere (1879–1960). Idee obu koncepcji nauczania utrzymują się w Polsce i w XXI w. w postaci Towarzystwa Szkół Twórczych i Stowarzyszenia Szkół Aktywnych. Do Towarzystwa należą z Krakowa dwa licea: I i II Liceum Ogólnokształcące, a do Stowarzyszenia V Liceum Ogólnokształcące. Uczniem II Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie był Henryk Rowid, wtedy jeszcze występujący pod nazwiskiem Naftali Herz Kanarek. Szkoła twórcza promuje Kraków, promuje kształcenie nauczycieli w tym mieście, niech jednym z wielu dowodów będzie fakt, że podstawowym życzeniem profesora Shunji Tanabe z Japonii było zorganizowanie wizyty w szkole twórczej, w II Liceum Ogólnokształcącym. To co zobaczył w tej Szkole, wywołało autentyczne zdumienie. Zamieszczone w tej książce teksty ułożyły się w trzy dające się logicznie wyodrębnić części. Każdą z nich otwiera opracowanie o największej ogólności i łączące się z koncepcja szkoły twórczej, a występują w niej aktywni i podmiotowo traktowani uczniowie oraz twórczo działający nauczyciele. Pierwsza część, o sporej dozie krytycyzmu wobec współczesnej szkoły, zawiera teksty, których autorzy, w emocjonalnym lub w chłodnym sposobie narracji pokazują utrudnienia w działaniu szkoły twórczej i pracującej w niej nauczycieli. Emocjonalne, ale wypływające z dobrego rozpoznania pracy szkoły przemyślenia zaprezentował historyk edukacji prof. dr hab. Ryszard Kucha, który chciałby wskrzesić H. Rowida. W szkole twórczej, aktywnej, ważna jest osobowość nauczyciela, przez Jana Władysława Dawida nazwana duszą nauczycielstwa. Od przypomnienia, co pod pojęciem duszy nauczycielstwa rozumiano dawniej, jak jest traktowana współcześnie, zaczyna się druga część książki. Autorzy z kraju i z zagranicy z części budują osobowość nauczycieli szkół różnych stopni, ujawniają zagrożenia, które wpływają na zmiany osobowości, w końcowej zaś części pokazują jak wygląda współczesne kształcenie nauczycieli w kilku krajach. Istotą szkoły twórczej jest podmiotowe traktowanie ucznia. Tę zasadę w różnym ujęciu i wobec dzieci z różnymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi zaprezentowali polscy pedagodzy. Niektóre elementy wchodzące w skład podmiotowego ujęcia roli ucznia pokazane zostały na przykładzie konkretnych instytucji, np. Wiosek Dziecięcych SOS. Dwa teksty odnoszą się do płci, do faktycznego i prawnego traktowania płci w edukacji. Wstępy, wprowadzenia do opracowań zbiorowych ukierunkowują czytelników, wybawiają od żmudnej lektury, niemoralnie reklamują zalety, których tam nie ma. Wprowadzenie, które poprzedza tę książkę nie spełnia żadnego z zaprezentowanych warunków.
URI
http://hdl.handle.net/11716/107
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej ; 2
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image