• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kultura malajska = Kebudayaan Melayu

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 749 (12.54MB)
Autor:
Szczerbowski, Tadeusz
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-970-6
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
Malajowie
kultura malajska
język malajski
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Kultura malajska, którą wywodzący się od Praaustronezyjczyków Malajowie określają nazwą kebudayaan Melayu, jest nader interesującym przedmiotem badań ze względu na swoją historię i teraźniejszość jako swoiste połączenie pierwotnego animizmu, późniejszego hinduizmu i buddyzmu oraz islamu, uznanego w Malezji za religię państwową. Wszystkie te elementy stanowią podstawę analiz i syntezy takich zjawisk, jak kontakty językowe i kulturowe Malajów, ich kultura osobista, zwyczaje i obrzędy dotyczące domu i rodziny, gry i zabawy, prawo, tradycyjna medycyna malajska, strój, sztuka walki, rodzaje broni, sztuki widowiskowe (teatr i opera), literatura i prasa, niezwykle popularne komiksy i animacje filmowe, wreszcie kinematografia (kultowe filmy malajskojęzyczne łączące współczesność z tradycyjną magią malajską, wiarą w złe duchy, z bohaterami szukającymi pomocy w pierwotnym animizmie, ciągle jeszcze obecnym, sposobów osiągnięcia szczęścia osobistego i zrobienia kariery). Przedmiotem badań są także postawy i wartości Malajów, a także symbolika kultury malajskiej. Za podstawę metodologiczną przyjmuję – podobnie jak w poprzedniej książce o kulturze hawajskiej – antropologię interpretacyjną, semiotykę kultury oraz etnopsycholingwistykę (Szczerbowski 2014: 8–12). Podzielam pogląd, który wyraził Clifford Geertz (1973: 5): „Pojęcie kultury, za którym się opowiadam, jest w istocie semiotyczne. Wierząc z Maxem Weberem, że człowiek jest zwierzęciem zawieszonym w sieciach znaczenia, które sam usnuł, zakładam, że kultura jest owymi sieciami, a jej analiza ma zatem nie być nauką eksperymentalną w poszukiwania prawa, lecz interpretacyjną w poszukiwaniu znaczenia”.
URI
http://hdl.handle.net/11716/10829
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image