dc.description.abstract | Poszukiwanie wartości rudymentarnych czy też summum bonum (wartości najwyższej)
nie było celem przedstawianego Czytelnikowi zbioru. Intencją redaktorek
tomu było zabranie głosu w interdyscyplinarnym dialogu dotyczącym aksjologicznych
uwarunkowań wychowania w różnych aspektach tego procesu, zarysowanie
aksjologicznych determinant uprawiania pedagogiki. Podstawową cechą wyróżniającą
pedagogikę spośród innych nauk nie jest jej niesłusznie, lecz często podkreślany
utylitaryzm, niekiedy sprowadzany wręcz do metodycznego rzemiosła nauczycieli,
a eksploracja problematyki aksjologicznej jako najważniejszej w intencyjnym
formowaniu (się) człowieka. Uniwersalia zdają się niestety być wypierane przez
pragmatyczną interpretację współczesnej rzeczywistości kulturowej, społecznej,
ekonomicznej, politycznej, także w kontekście sprawstwa wychowawczego.
Wartości – to pojęcie tyle podstawowe, ile nieustannie (re)definiowane.
Mówimy bowiem o wartościach względnych i absolutnych, wyższych i niższych.
Jednomyślnie stwierdzamy – wartości się przestrzega i strzeże; szanuje się je; są
immanentnym elementem transmisji pokoleniowej. Oznaczają coś, co – w sensie
absolutnym lub na gruncie danego zespołu poglądów – jest cenne i godne pożądania,
i co stanowi (winno stanowić) przedmiot szczególnej troski, aby być celem
ludzkich dążeń, a także regulatorem postępowania człowieka.
Książka, którą przedstawiamy, zbudowana została wokół pięciu kluczowych
zagadnień. Podjęta przez autorów problematyka zaowocowała interesującymi tekstami,
stanowiącymi rezultat zarówno rozważań teoretycznych, jak i analizy oraz
interpretacji badań empirycznych.
Część pierwsza, zatytułowana Transmisja wartości, obejmuje pięć rozdziałów
i stanowi – poprzez wskazanie różnorodnych sposobów i dróg przekazu wartości
– punkt wyjścia dla całości opracowania.
Tytuł części drugiej – Rodzina i jej wartości – precyzyjnie wskazuje na jej
zawartość. Mieszczą się w niej bowiem cztery rozdziały skoncentrowane na różnorodnych
aspektach funkcjonowania tego właśnie środowiska społecznego.
Część trzecia – Pedagogia wartości – mieści pięć tekstów, które zostały zogniskowane
wokół niezbywalnych – zdaniem autorów – elementów każdego działania,
podejmowanego przez refleksyjnego pedagoga.
Rozważania dotyczące zagadnienia obecności wartości w kreowaniu procesów
edukacyjnych (na różnych szczeblach) stanowią treść siedmiu rozdziałów składających
się na część czwartą, zatytułowaną Wartości a edukacja.
Dziecięce wartości to tytuł części piątej, złożonej z pięciu tekstów, poświęconych
empirycznej egzemplifikacji obecności wartości w życiu dziecka w wieku
przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. | pl_PL |