dc.description.abstract | Cele pedagogiki specjalnej w przeszłości i w perspektywie przyszłości muszą
zmierzać do wspomagania rozwoju biopsychospołecznego ludzi w biegu
ich życia, zapobiegać pierwotnym i wtórnym konsekwencjom chorób, niepełnosprawności.
W tym kontekście działania profilaktyczno-wspierające są, jak
to określiła J. Doroszewska (1989), przedprożem pedagogiki specjalnej. Funkcja
profilaktyczna pedagogiki specjalnej obejmuje:
• wspomaganie zasobów w procesie rozwoju psychospołecznego w celu zapobiegania
zaburzeniom lub trudnościom w rozwoju człowieka na różnych
etapach jego życia;
• tworzenie sprzyjających warunków do ograniczenia lub zahamowania pierwotnych
zaburzeń wynikających z deprywacji sensorycznej lub społecznej;
• zapobieganie wtórnym zaburzeniom, głównie w procesie przystosowania
się człowieka do zróżnicowanych przestrzeni społecznych.
Jakimi metodami i formami organizacyjnymi wspierać osobę z niepełnosprawnością
w biegu jej życia? Z odpowiedzią na to pytanie zmierzyli się
autorzy niniejszej monografii. Ich interdyscyplinarne i wielowymiarowe rozważania
o charakterze teoretycznym mają poszerzyć wiedzę i umiejętności
pedagoga-terapeuty, nauczyciela-wychowawcy w jego pracy zawodowej.
Książkę podzielono na trzy części, które traktują o działaniach profilaktyczno-
wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością od dzieciństwa do
dorosłości w perspektywie teorii, badań empirycznych i ich implikacji dla
praktyki. Różnorodność omawianych zagadnień jest odzwierciedleniem postrzegania
przez Autorów tego co społeczne w sprawach pojedynczych osób
oraz tego co ogólne w odniesieniu do jednostki. Pierwsza część obejmuje rozważania
teoretyczne na temat paradoksów często obserwowanych w kontaktach
pomiędzy osobami pełno- i niepełnosprawnymi, żyjącymi wspólnie lub
obok siebie w różnych przestrzeniach społecznych, edukacyjnych, komunikacyjnych,
o charakterze integracji lub segregacji. W części drugiej zaprezentowane
zostały wyniki z badań własnych Autorów, którzy skupili swą uwagę
na problemie postrzegania rzeczywistości przez pryzmat subiektywnej oceny
jakości życia. Opracowania w trzeciej części przedstawiają zróżnicowane metody
i formy pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją
wzroku i mózgowym porażeniem dziecięcym.
Proces wsparcia społecznego dotyczy zarówno grupy, do której skierowana
jest pomoc, jak i osób pomagających. Autorzy niniejszej monografii mają
nadzieję, że ich teoretyczne i praktyczne teksty wzbogacą warsztat pracy pedagogów specjalnych, nauczycieli-
terapeutów oraz nauczycieli pracujących
z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz dorosłymi osobami
z niepełnosprawnością. Kierujemy ją również do studentów, rodziców i innych
osób zainteresowanych tą problematyką. | pl_PL |