dc.description.abstract | Prezentowana książka powstała z inspiracji drogą naukową i osobowością twórczą Profesor Alicji Baluch, znakomitej
badaczki literatury, autorki przełomowej pracy Archetypy literatury dziecięcej, od wielu lat związanej z Instytutem
Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jest wyrazem szacunku i podziwu dla Jubilatki, która w
niezwykły sposób potrafiła pogodzić dziecko z dorosłym, połączyć refleksję nad literaturą dla dzieci z teorią i
historią literatury dziecięcej. Tytuł książki O tym, co Alicja odkryła… nawiązuje do słynnej metafory z baśni
Lewisa Carrolla, a zarazem określa cenną umiejętność autorki Poezji współczesnej w szkole podstawowej swobodnego
podróżowania między dwoma światami: dorosłym i dziecięcym.
Na prezentowany tom składają się artykuły przyjaciół, współpracowników, uczniów, kolegów i koleżanek Pani Profesor,
pisane z inspiracji naukowych, z literackich „zapatrzeń” badaczki, jak również wynikające z obserwacji dwóch
„wielkich tematów” kultury współczesnej – dziecka i dzieciństwa.
Materiał przedstawiony w tomie podzielony został na pięć części, z których każda ma swój rodowód w dorobku
Jubilatki. Pierwszy tytuł: O tym, co Alicja odkryła… pozwolił na przedstawienie myśli zawartych w jej dziełach. W
artykułach tu umieszczonych autorki przyglądają się zarówno tekstom naukowym, jak i literackim Pani Profesor.
Starają się przybliżyć czytelnikom, choć część z ukrytych w nich znaczeń, ujawniają ich różnorodność, nowatorstwo i
niecodzienność. Autorki analizują intersemiotyczność myślenia pisarki (Alicja Ungeheuer-Gołąb), kulturę literacką młodego czytelnika, odwołując się do metafory „książka jest światem” (Urszula
Chęcińska), bajkosferę (Krystyna Zabawa) i ślady
sacrum (Grażyna Lewandowicz-Nosal), pokazują, jak jej dorobek stawał się dla
innych „inspiracją bez granic” (Stanisława Niedziela). Ujęta tu szeroka bibliografia
Jubilatki w dużym stopniu pokazuje, „co odkryła Alicja Baluch” w myśli literaturoznawczej
(Justyna Buczyńska-Łaba).
Część druga, Okruchy dzieciństwa, koncentruje się wokół kolejnych pól zainteresowań
Profesor Alicji Baluch, mianowicie dziecka oraz dzieciństwa jako kategorii
wchodzących w trzy kręgi dyskursywne: literaturę, historię i antropologię.
I tak oto, tę część otwiera szkic Józefa Zbigniewa Białka przybliżający twórczość
Zofii Urbanowskiej, kolejne – Piotra Borka i Kazimierza Karolczaka – przedstawiają
obraz dawnego dzieciństwa w świetle dzienników osobistych i epistolografii.
Podróżopisarstwo Hanny Mortkowicz analizuje Zofia Budrewicz. O niezapomnianych
lekturach wczesnego dzieciństwa traktuje natomiast „gawęda” Zenona
Urygi. Zamykają tę część dwa eseje interpretacyjne Krystyny Heskiej-Kwaśniewicz
oraz Ryszarda Waksmunda poświęcone literackim zapisom mitologii, antropologii
dzieciństwa w utworach Marii Dąbrowskiej i Tove Jansson.
Czytając uważnie utwory literackie, odbiorca „czyta też siebie”. Kim jest
czytelnik w obliczu tekstu, szczególnie, kiedy tematem literackiego zapisu staje
się dziecko uwikłane w ciemną, absurdalną i porażoną złem rzeczywistość? Na
tak postawione pytanie próbują odpowiedzieć w trzeciej części książki: Grzegorz
Leszczyński, Stanisław Burkot, Ewa Teodorowicz-Hellman, Violetta Wróblewska.
Wyjątkową propozycją „uważnej” lektury są tutaj także szkice interpretacyjne
Anny Czabanowskiej-Wróbel, Katarzyny Wądolny-Tatar i Bolesława Farona.
Innym wątkiem grupy prac zawartych w niniejszej monografii jest problematyka
kontaktów dziecka z literaturą. Traktują o tym dwie ostanie części (Co kryje
ogród?, Dziecko i jego światy). Próby oddania w pełni „zakamarków” literackich
ogrodów podjęto na znakomitych przykładach twórczości dla dzieci i młodzieży,
jak: powieściopisarstwa Kornela Makuszyńskiego (Joanna Papuzińska), Czworo
dzieci i coś Jacqueline Wilson (Jolanta Ługowska), Koraliny Neila Gaimana
(Katarzyna Slany), Doliny Muminków Tove Jansson (Małgorzata Wójcik-Dudek), prozy Marty Tomaszewskiej (Małgorzata Chrobak) i Doroty Terakowskiej
(Anita Wolanin). Literackie narracje o malarstwie oraz ich potencjalny
wpływ na kształtowanie wrażliwości estetycznej młodego odbiorcy rozważa
Magdalena Jonca. Autorzy pozostałych studiów zauważają paidialność dziecięcej
poezji (Zofia Adamczykowa), są wrażliwi na język i środki artystyczne poezji
kierowanej do najmłodszych (Krystyna Gąsiorek, Elżbieta Mikoś, Maria Ostasz),
poszukują książki „najlepszej” (Katarzyna Krasoń, Bernadetta Niesporek-Szamburska)
i wreszcie rozważają wpływ nowych technologii na kulturę literacką dzieci
i młodzieży (Michał Rogoż). | pl_PL |