• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ocena i wspomaganie zdolności intelektualnych uczniów szkoły specjalnej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 789 (7.305MB)
Autor:
Lubińska-Kościółek, Elżbieta
Wołoszczuk, Krzysztof
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-046-1
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
osoby niepełnosprawne
niepełnosprawność intelektualna
niepełnosprawni umysłowo
szkoły specjalne
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Człowiek stanowi wielowymiarową, lecz niepodzielną całość – choć nie podajemy w wątpliwość tego założenia, zdecydowaliśmy się ukierunkować naszą pracę diagnostyczną na obszar funkcjonowania uczniów, który w najbardziej oczywisty sposób łączy się z doświadczaniem przez nich trudności. Pisząc tę książkę, nie chcieliśmy wskazywać i opisywać ograniczeń w ich rozwoju intelektualnym, lecz zamierzaliśmy ukazać proces edukacji i rehabilitacji w perspektywie różnic indywidualnych, wynikających z układu wielu czynników wewnętrznych i zewnętrznych, kształtujących przebieg rozwoju i funkcjonowania poznawczego badanych osób. Z naszego długoletniego doświadczenia w pracy z osobami z niepełnosprawnością wyrasta przekonanie o potrzebie i szczególnym znaczeniu diagnozy ukierunkowanej na odkrycie potencjału ucznia oraz o wartości pracy w zespołach interdyscyplinarnych. Postępowanie diagnostyczne nie jest prostym gromadzeniem informacji na podstawie baterii najstaranniej nawet dobranych, standaryzowanych testów. Jeśli, jak zauważa Edward Nęcka (2003), niepełnosprawność intelektualna jest tylko przypadkiem skrajnym inteligencji, umiejscowionym na jednym z jej biegunów (podobnie zresztą jak wybitne zdolności), to mamy do czynienia z pewnym szczególnym stanem wymagającym uważnego spojrzenia z różnych perspektyw. W centrum naszego poznania znajduje się zawsze konkretna osoba, działająca w realnym środowisku, a jego istotę stanowi „rozumienie inności, odmienności jako podstawy racjonalności działania, samooceny i samorozwoju, osiągania własnej, chociażby częściowej niezależności każdego człowieka we współczesnym świecie” (Dykcik, 2001a: 55). Działania ukierunkowane na wspomaganie rozwoju ucznia służą więc przede wszystkim możliwościom jego samodzielnego funkcjonowania i kreowania otaczającej go rzeczywistości. Książka składa się z dwóch rozdziałów teoretycznych. W pierwszym dokonaliśmy prezentacji podstawowych terminów związanych z inteligencją oraz wybranych koncepcji teoretycznych wskazujących na możliwość rozważania inteligencji w kontekście teorii czynnikowej, fizjologicznej, poznawczej oraz rozwojowej. Rozdział drugi koncentruje się na istocie niepełnosprawności intelektualnej oraz problematyce oceny i wspomagania rozwoju intelektualnego w kontekście współczesnego ujęcia zjawiska niepełnosprawności intelektualnej. W części empirycznej zaprezentowaliśmy rezultaty badań, w których uczestniczyło 30 uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną kończących II etap edukacji w szkole podstawowej specjalnej. Następnie przeprowadziliśmy analizę dwóch przypadków, biorąc pod uwagę znaczenie informacji uzyskanych w badaniu psychopedagogicznym dla procesu planowania edukacji i rehabilitacji uczniów. W tej części opracowania zawarliśmy szczegółowe implikacje dla praktyki pedagogicznej. W badaniach diagnostycznych zastosowano dwa narzędzia, które nie są powszechnie stosowane w diagnozie psychopedagogicznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – niewerbalny test SON-R (2,5–7 r.ż.) oraz MFDR (3–6 r.ż.). W naszym przekonaniu dają one diagnostom nowe możliwości poznania ucznia.
URI
http://hdl.handle.net/11716/11143
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image