Ocena i wspomaganie zdolności intelektualnych uczniów szkoły specjalnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Lubińska-Kościółek, Elżbieta
Wołoszczuk, Krzysztof
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-046-1
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
osoby niepełnosprawneniepełnosprawność intelektualna
niepełnosprawni umysłowo
szkoły specjalne
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Człowiek stanowi wielowymiarową, lecz niepodzielną całość – choć nie
podajemy w wątpliwość tego założenia, zdecydowaliśmy się ukierunkować
naszą pracę diagnostyczną na obszar funkcjonowania uczniów,
który w najbardziej oczywisty sposób łączy się z doświadczaniem przez
nich trudności. Pisząc tę książkę, nie chcieliśmy wskazywać i opisywać
ograniczeń w ich rozwoju intelektualnym, lecz zamierzaliśmy ukazać
proces edukacji i rehabilitacji w perspektywie różnic indywidualnych,
wynikających z układu wielu czynników wewnętrznych i zewnętrznych,
kształtujących przebieg rozwoju i funkcjonowania poznawczego
badanych osób.
Z naszego długoletniego doświadczenia w pracy z osobami z niepełnosprawnością
wyrasta przekonanie o potrzebie i szczególnym znaczeniu
diagnozy ukierunkowanej na odkrycie potencjału ucznia oraz
o wartości pracy w zespołach interdyscyplinarnych. Postępowanie
diagnostyczne nie jest prostym gromadzeniem informacji na podstawie
baterii najstaranniej nawet dobranych, standaryzowanych testów.
Jeśli, jak zauważa Edward Nęcka (2003), niepełnosprawność intelektualna
jest tylko przypadkiem skrajnym inteligencji, umiejscowionym
na jednym z jej biegunów (podobnie zresztą jak wybitne zdolności),
to mamy do czynienia z pewnym szczególnym stanem wymagającym
uważnego spojrzenia z różnych perspektyw. W centrum naszego poznania
znajduje się zawsze konkretna osoba, działająca w realnym środowisku,
a jego istotę stanowi „rozumienie inności, odmienności jako
podstawy racjonalności działania, samooceny i samorozwoju, osiągania
własnej, chociażby częściowej niezależności każdego człowieka we
współczesnym świecie” (Dykcik, 2001a: 55). Działania ukierunkowane
na wspomaganie rozwoju ucznia służą więc przede wszystkim możliwościom
jego samodzielnego funkcjonowania i kreowania otaczającej
go rzeczywistości.
Książka składa się z dwóch rozdziałów teoretycznych. W pierwszym
dokonaliśmy prezentacji podstawowych terminów związanych
z inteligencją oraz wybranych koncepcji teoretycznych wskazujących
na możliwość rozważania inteligencji w kontekście teorii czynnikowej,
fizjologicznej, poznawczej oraz rozwojowej. Rozdział drugi koncentruje
się na istocie niepełnosprawności intelektualnej oraz problematyce
oceny i wspomagania rozwoju intelektualnego w kontekście współczesnego
ujęcia zjawiska niepełnosprawności intelektualnej.
W części empirycznej zaprezentowaliśmy rezultaty badań, w których
uczestniczyło 30 uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną
kończących II etap edukacji w szkole podstawowej specjalnej.
Następnie przeprowadziliśmy analizę dwóch przypadków, biorąc pod
uwagę znaczenie informacji uzyskanych w badaniu psychopedagogicznym
dla procesu planowania edukacji i rehabilitacji uczniów. W tej
części opracowania zawarliśmy szczegółowe implikacje dla praktyki
pedagogicznej.
W badaniach diagnostycznych zastosowano dwa narzędzia, które nie
są powszechnie stosowane w diagnozie psychopedagogicznej uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną – niewerbalny test SON-R
(2,5–7 r.ż.) oraz MFDR (3–6 r.ż.). W naszym przekonaniu dają one
diagnostom nowe możliwości poznania ucznia.