dc.contributor.author | Kurowska, Barbara | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2015-02-18T14:17:26Z | |
dc.date.available | 2015-02-18T14:17:26Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-7271-664-4 | |
dc.identifier.issn | 0239-6025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/119 | |
dc.description.abstract | Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy zawiera teoretyczne rozważania poświęcone pojęciom 'dysleksja' i 'ryzyko dysleksji'. Przedstawiłam w nim historyczny rys rozwoju zainteresowań problematyką dysleksji, poglądy dotyczące przyczyn jej powstawania, poparte wynikami badań naukowych prowadzonych w tym zakresie. Scharakteryzowałam też zjawisko ryzyka dysleksji; koncentrując się na jego symptomach i etiologii. W rozdziale drugim zawarłam charakterystykę poszczególnych funkcji spostrzeżeniowych i motorycznych, których prawidłowy poziom warunkuje naukę czytania i pisania. Zestawiłam symptomy świadczące o zaburzeniach w obrębie powyższych funkcji, będące równocześnie objawami ryzyka dysleksji. Omówiłam pokrótce problem specjalizacji półkul mózgowych i organizacji języka oraz poglądy na temat związku zaburzeń kształtowania się dominacji stronnej z problemami w nauce czytania i pisania. Wiele uwagi poświęciłam zagadnieniu gotowości szkolnej i charakterystyce dziecka dojrzałego do podjęcia nauki. w rozdziale trzecim przedstawiłam metodologiczne podstawy badań własnych: metody, techniki i narzędzia badawcze oraz dobór grupy badawczej. Dokładnie scharakteryzowałam zastosowane narzędzie badawcze - test umiejętności. Rozdział czwarty poświęciłam omówieniu wyników przeprowadzonych badań poziomu rozwoju funkcji spostrzeżeniowych i motorycznych dzieci pięcioletnich oraz opanowania przez nie podsystemu fonetyczno- fonologicznego. Pokazałam związki i zależności pomiędzy poziomem tych sprawności a gotowością dzieci pięcioletnich do podjęcia nauki czytania i pisania. Przedstawiłam także praktyczne propozycje terapeutyczne w pracy z dziećmi o nieharmonijnym rozwoju psychoruchowym. Książka adresowana jest do studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego oraz wszystkich zainteresowanych problematyką ryzyka dysleksji i udzielaniem wczesnej pomocy dziecku zagrożonemu niepowodzeniami w nauce czytania i pisania. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 587 | pl_PL |
dc.subject | dzieci | pl_PL |
dc.subject | przedszkole | pl_PL |
dc.subject | dysleksja | pl_PL |
dc.title | Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |