Show simple item record

dc.contributor.authorKurowska, Barbarapl_PL
dc.date.accessioned2015-02-18T14:17:26Z
dc.date.available2015-02-18T14:17:26Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.isbn978-83-7271-664-4
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/119
dc.description.abstractPraca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy zawiera teoretyczne rozważania poświęcone pojęciom 'dysleksja' i 'ryzyko dysleksji'. Przedstawiłam w nim historyczny rys rozwoju zainteresowań problematyką dysleksji, poglądy dotyczące przyczyn jej powstawania, poparte wynikami badań naukowych prowadzonych w tym zakresie. Scharakteryzowałam też zjawisko ryzyka dysleksji; koncentrując się na jego symptomach i etiologii. W rozdziale drugim zawarłam charakterystykę poszczególnych funkcji spostrzeżeniowych i motorycznych, których prawidłowy poziom warunkuje naukę czytania i pisania. Zestawiłam symptomy świadczące o zaburzeniach w obrębie powyższych funkcji, będące równocześnie objawami ryzyka dysleksji. Omówiłam pokrótce problem specjalizacji półkul mózgowych i organizacji języka oraz poglądy na temat związku zaburzeń kształtowania się dominacji stronnej z problemami w nauce czytania i pisania. Wiele uwagi poświęciłam zagadnieniu gotowości szkolnej i charakterystyce dziecka dojrzałego do podjęcia nauki. w rozdziale trzecim przedstawiłam metodologiczne podstawy badań własnych: metody, techniki i narzędzia badawcze oraz dobór grupy badawczej. Dokładnie scharakteryzowałam zastosowane narzędzie badawcze - test umiejętności. Rozdział czwarty poświęciłam omówieniu wyników przeprowadzonych badań poziomu rozwoju funkcji spostrzeżeniowych i motorycznych dzieci pięcioletnich oraz opanowania przez nie podsystemu fonetyczno- fonologicznego. Pokazałam związki i zależności pomiędzy poziomem tych sprawności a gotowością dzieci pięcioletnich do podjęcia nauki czytania i pisania. Przedstawiłam także praktyczne propozycje terapeutyczne w pracy z dziećmi o nieharmonijnym rozwoju psychoruchowym. Książka adresowana jest do studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego oraz wszystkich zainteresowanych problematyką ryzyka dysleksji i udzielaniem wczesnej pomocy dziecku zagrożonemu niepowodzeniami w nauce czytania i pisania.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 587pl_PL
dc.subjectdziecipl_PL
dc.subjectprzedszkolepl_PL
dc.subjectdysleksjapl_PL
dc.titleDziecko ryzyka dysleksji w przedszkolupl_PL
dc.typeBookpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record