Ojcowie pisarze i córki pisarki
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Budrewicz, Tadeusz
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN:
978-83-8084-544-2
978-83-8084-545-9 (e-ISBN)
ISSN: 2450-7865
Język: pl
Słowa kluczowe:
literatura polskawiek XIX
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Książka ukazuje się jako tysięczna pozycja w serii Prace Monograficzne. Przygotował ją do druku zespół Wydawnictwa Naukowego UP w składzie: Jadwiga Czyżowska-Maślak, Jolanta Grzegorzek, Zuzanna Konieczna, Urszula Lisowska-Urbańska, Natalia Majoch, Janusz Schneider oraz Ewa Zamorska-Przyłuska.Streszczenie
Kultura utrwaliła biegunowe obrazy matki i ojca. Ojciec reprezentuje rozum, matka – serce; ojciec to świat, matka
– dom. Każdy zna pieśń Serdeczna matko i te słowa: „Lecz kiedy Ojciec rozgniewany siecze,/ Szczęśliwy kto się do
Matki uciecze”. O matce, miłości macierzyńskiej i jej relacjach z dziećmi w wieku XIX wiemy dużo. Rola ojców w
codziennym życiu domowym i w procesie dorastania dzieci nie budziła analogicznego zainteresowania. Językoznawcze
analizy materiału historycznego prowadzą do wniosku przewidywalnego, utrwalającego stereotyp ojca jako troskliwego
opiekuna i surowego wychowawcy. Szerszą perspektywę poznawczą, wyraźniej uwzględniającą ekonomiczne, prawne i
obyczajowe upodrzędnienie kobiet względem mężczyzn, choć jednostronnie skupioną na negatywnym obrazie ojca,
przynoszą studia literaturoznawcze. Obrazy relacji ojców i córek w powieściach XIX wieku są tak różne, że każda
próba wyprowadzenia z nich jednego modelu grozi uproszczeniem.
Wobec tak różnych przykładów i wyraźnych dowodów, że w XIX wieku relacje ojcowie – córki albo utrzymywały model
konserwatywny, albo sterowały ku nowoczesności, przyda się dodatkowy punkt odniesienia w postaci zbioru
rzeczywistych (nie fikcyjnych) biografii ojców i córek. Zebrane tu biografie łączy kryterium uprawianej profesji
literackiej. Obejmują okres od końca wieku XVIII po połowę wieku XX, przy czym dotyczą tylko osób, których
aktywność pisarską uformował wiek XIX. W polskiej kulturze ten wiek rozwinął i upowszechnił mit Urszulki
Kochanowskiej. Ojca rozpaczającego po stracie ukochanej córeczki utrwaliły obrazy malarskie m.in. Walerego Eljasza-
-Radzikowskiego, Władysława Łuszczkiewicza, Juliusza Kossaka, Feliksa Sypniewskiego czy Jana Matejki.
W gronie „niewiast polskich” – zacnych i szanowanych – były dotąd wzorowe lub cierpiące matki, posłuszne córki,
patriotki dodające rycerzom animuszu bitewnego. Poetek, które piórem wybijały się na miejsca zarezerwowane dla
mężczyzn, nie było (pojawiały się jako odstręczające przykłady dziwadeł). To właśnie w wieku XIX kobiety piszące
przestały się bawić piórem, a zaczęły nim zarabiać na życie. Objawiło się wtedy wyjątkowo dużo literatek, które
akces do zawodu pisarskiego czy dziennikarskiego zawdzięczały przykładom lub pomocy ojców – literatów.
Zaprezentowany tu zbiór nie obejmuje wszystkich par ojców i córek, o których chciałem napisać i do których nawet
zebrałem sporo materiału. Im dłużej jednak zbierałem, tym wyraźniej dostrzegałem, że nie zdołam go zamknąć w
granicach jednego tomu. Samo zestawienie: Stanisław i Stanisława Przybyszewscy zajęłoby może kolejny tom…
Zdecydowałem się na przedstawienie par piszących ojców i córek w układzie chronologicznym, bo w jego ramach
wyraźniej widać zmiany ekonomiczne, obyczajowe i światopoglądowe, które warunkowały odmienne trajektorie losów
ojców i córek. Biografistyka (z akcentem na psychobiografie) łączy się tu z historią literatury. Większość
zaprezentowanych sylwetek to literaci drugo- i trzecioplanowi, którym dotąd humanistyka nie poświęcała uwagi. Z
tego niedostatku badawczego wynikło (prawdopodobne) zbyt hojne szafowanie faktografią i bibliografią, a także
możliwe jednostronne interpretacje niektórych utworów. Przyszłe badania mogą ujawnić dokumenty dotąd nieznane i
skorygować zaprezentowane tu opinie.