dc.contributor.author | Adamczyk, Dariusz | pl |
dc.contributor.author | Kaleta-Witusiak, Małgorzata | pl |
dc.date.accessioned | 2023-09-19T12:50:47Z | |
dc.date.available | 2023-09-19T12:50:47Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-8084-615-9 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-8084-616-6 (e-ISBN) | |
dc.identifier.issn | 2450-7865 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12435 | |
dc.description.abstract | Celem niniejszej książki jest analiza zagadnienia wartości, zwłaszcza
moralnych, podstaw wartości, a także ukazanie ich w perspektywie
wychowania. Wartości moralne w wychowaniu stanowią główny nurt
podjętej analizy. Odniesieniem podejmowanych w tym nurcie analiz jest
ontologiczno-aksjologiczna koncepcja człowieka jako osoby ludzkiej.
Kontekstem analizowanych aksjologicznych orientacji wychowania
jest zatem aspekt personalistyczny, którego najgłębsze uzasadnienie
znajduje się w doktrynie chrześcijańskiej. Warto podjąć refleksję nad
tymi kwestiami, celem ukazania ich w perspektywie wychowania ukierunkowanego
ku pełni osobowościowego rozwoju człowieka.
Zastosowana metoda analizy i syntezy pozwala na zaprezentowanie
współczesnych osiągnięć naukowych dotyczących aksjologicznych
orientacji wychowania. Ujęcie syntetyczne pozwala na wyprowadzenie
wniosków i podanie sugestii (natury ogólnej) dotyczących wychowania
integralnego, o charakterze personalistycznym, a także wskazanie najbardziej
istotnych jego elementów.
Książka ma charakter interdyscyplinarny, co daje możliwość szerszego
i wieloaspektowego ujęcia podejmowanych zagadnień. Zwrócono
uwagę przede wszystkim na aspekty pedagogiczne, ale też filozoficzne,
teologiczne czy psychologiczne. Te aspekty przewijają się w całości
opracowania.
Monografia zawiera trzy rozdziały. W pierwszym dokonano analizy
podstaw koncepcji wartości. Przedstawione zostały wybrane teorie
wartości, a także uwarunkowania kondycji człowieka. Rozdział drugi
dotyczy personalistycznych konotacji wychowania i jego istotnych
elementów. Ostatni zaś rozdział to analiza koncepcji wychowania agatologicznego
autorstwa Józefa Tischnera. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków | pl |
dc.relation.ispartofseries | Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 1022 | pl |
dc.subject | wartości | pl |
dc.subject | wartości moralne | pl |
dc.subject | wychowanie | pl |
dc.subject | teorie wartości | pl |
dc.subject | koncepcje wartości | pl |
dc.title | Aksjologiczne orientacje wychowania | pl |
dc.type | Book | pl |