dc.description.abstract | Powszechnie dostępne gry te są przeciążone bodźcami wzrokowymi,
plansze są małe, zawierają wiele szczegółów i kolorów. Nadmiar
bodźców nie sprzyja koncentracji uwagi, która u dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną lekkiego stopnia jest zaburzona. Ma
to również negatywny wpływ na percepcję wzrokową, dzieci mają
problem z odróżnieniem poszczególnych elementów gry. Zasady
gry są często zbyt skomplikowane i jest ich za dużo, dlatego dzieci
z niepełnosprawnością intelektualną, ze względu na zaburzenia
pamięci, zapominają o nich w trakcie gry.
Konstruowanie gier razem z dziećmi na podstawie wcześniej przygotowanych
scenariuszy jest alternatywą dla gier dostępnych w sklepach.
Dodatkowym atutem korzystania ze scenariuszy opisujących, w jaki
sposób tworzyć gry planszowe wspólnie z dzieckiem, jest rozwijanie
motoryki, pomysłowości, umiejętności matematycznych podczas
samego przygotowania gry. W trakcie konstruowania gier możliwe
jest stopniowanie trudności pod względem poznawczym oraz indywidualizacja
gry pod względem wizualnym (wielkość, kolorystyka), jak
również dostosowanie zasad gry do poziomu rozwoju emocjonalnego
i społecznego dziecka. Dziecko, które samo tworzy grę, jej bohaterów,
fabułę i ustala zasady, angażuje procesy emocjonalne, przez co łatwiej
zapamiętuje treści wykorzystane w grze. Ma większą motywację do
zabawy, ponieważ jest autorem, ma wpływ na przebieg gry.
W czasie spotkań z grami planszowymi rozgrywane były gry-
-ściganki i gry-opowiadania, proste gry z wątkiem matematycznym
oraz gry oparte na umiejętności klasyfikowania. Spotkania odbywały
się w zespołach klasowych, ponieważ spodziewano się, że bardziej
doświadczony rówieśnik przejmie rolę tutora. Zgodnie z teorią Wygotskiego
rówieśnicy mogą być w czasie nauczania przez zabawę
bardziej skutecznymi nauczycielami niż dorośli (Tudge, Rugoff,
1995, za: Kulesza, 2004). Ponadto jest to korzystne ze względu na
budowanie odporności psychicznej i nabywanie umiejętności zdrowej
rywalizacji podczas gry.
Zastosowanie gier planszowych ma na celu wspomaganie rozwoju
wybranych zdolności poznawczych dzieci z lekką niepełnosprawnością
intelektualną, a więc wzmacnianie tego, co już występuje,
i co uznaliśmy za dobre i korzystne w wyniku postępowania diagnostycznego
(Obuchowska, 1997, za: Kulesza, 2004). Wspomaganie
jest jednocześnie określane jako proces interakcyjny między osobą
wspomagającą i wspomaganą, co zakładają scenariusze konstruowania
gier planszowych i rozgrywania ich przez dzieci i terapeutę.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim charakteryzuje
się obniżonym poziomem funkcjonowania w zakresie
zdolności poznawczych, takich jak: zdolności matematyczne, werbalne
czy przestrzenne. Z badań m.in. Costello wynika, że uczniowie
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim najefektywniej
uczą się w sytuacjach społecznych, do których niewątpliwie
należy granie w gry planszowe w grupie rówieśników (za: Chrzanowska,
2003). Głodkowska (2012) natomiast podkreśla, iż właściwie
zorganizowane przez nauczyciela sytuacje wpływają pozytywnie
na aktywność oraz ciekawość poznawczą uczniów, pobudzają do
samodzielności, a tym samym stanowią doskonałą motywację do
podejmowania aktywności intelektualnej.
W nauczaniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu lekkim istotne wydaje się odnoszenie się nie tylko do
procesów poznawczych dziecka, ale także do sfery emocjonalnej,
wolicjonalnej, jak również naturalnej ciekawości i aktywności dziecka
rozpoczynającego naukę w szkole (Głodkowska, 2012). Jak podkreślają
Gruszczyk-
Kolczyńska i Zielińska (2000), jedynym i najefektywniejszym
sposobem wspomagania oraz korygowania rozwoju
psychoruchowego dziecka jest dostosowanie procesu uczenia się do
jego potrzeb i możliwości. Odpowiednio zaplanowany i zorganizowany
proces nauczania jest zatem wyzwaniem dla nauczyciela, ale
lekarstwem dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną (Jurzysta,
2006). | pl |