dc.description.abstract | Książka została napisana przez polonistkę-teoretyka literatury od zawsze
zainteresowaną oddziaływaniem poetyckiego słowa na mowę człowieka
oraz polonistę-logopedę, który kształtując mowę ucznia i pacjenta, zawsze
wykorzystywał odpowiednio dobrane i ukształtowane formy wyrazowe.
Książka powstała w Instytucie Filologii Polskiej. Jednostka ta, integrująca
badania teoretycznoliterackie z językoznawczo-logopedycznymi, to
najlepsze miejsce do tego typu projektów. Naukowe przyjaźnie, możliwe
dzięki tolerancji i badawczej wolności, rozwijają się tu między innymi za
sprawą fascynacji odrębnością dyscyplin naukowych. Instytut Filologii Polskiej
znajduje się na krakowskim Uniwersytecie Pedagogicznym. Uczelnia
ta, kształcąc nauczycieli, od początku służyła dzieciom poznającym świat,
literaturę i język.
O literaturze, języku i świecie stwarzanym przez teksty literackie jest ta
książka. Uściślając, można dodać, iż jest także o logopedycznym wierszu pajdialnym,
kompetencji kulturowej, sprawnościach językowych i o tym, jak
– dzięki zunifikowaniu wycinka rzeczywistości naukowej – wykorzystywać
poezję w dyskursie logopedycznym. | pl |