dc.description.abstract | Na początku trzeciego tysiąclecia możemy zauważyć, że współczesna rzeczywistość
jest niezwykle dynamiczna i złożona, wielu teoretyków dodaje:
nieprzewidywalna, twierdząc, że świat pędzi ku „wielkiej niewiadomej”.
Zmieniająca się sytuacja polityczna, technologiczna, społeczna, ekologiczna,
kulturowa, etniczna i tożsamościowa oraz intensywność tych zmian wymagają
reorientacji myślenia na temat bezpieczeństwa.
W tym obszarze badawczym sytuuje się książka pod tytułem: Bezpieczeństwo
w nowych czasach. Autorami zawartych w niej tekstów są pracownicy
naukowo-dydaktyczni i studenci oraz doktoranci Instytutu Bezpieczeństwa
i Edukacji Obywatelskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, a także
pracownicy naukowo-dydaktyczni innych ośrodków naukowych współpracujących
z Instytutem. Książka została podzielona na dwie części. Część pierwsza,
o charakterze interdyscyplinarnym, zatytułowana Oblicza bezpieczeństwa,
zawiera dziesięć tekstów dotyczących wyników badań prowadzonych w obszarach
bezpieczeństwa międzynarodowego, narodowego, lokalnego i personalnego.
Różnorodność przedstawionych zagadnień ukazuje olbrzymią złożoność
i wielość wyzwań drugiej dekady XXI wieku. Część druga, pod tytułem Rodzina
i szkoła wobec wyzwań współczesności, to cztery teksty prezentujące rezultaty
badań w obszarze bezpieczeństwa personalnego. Skoncentrowane na edukacji
obywatelskiej syntetyczne wyniki badań dotyczą: kultury pedagogicznej
społeczeństwa, agresji i przemocy w środowisku szkolnym, działalności Instytutu
Goethego w Polsce jako przykładu wspierania kształcenia obywatelskiego
i opinii rodzin studenckich z dziećmi na temat bezpieczeństwa w domach studenckich.
Przedstawione problemy bezpieczeństwa rodziny i szkoły w nowych
czasach wskazują na nieznane, często zaskakujące zagrożenia dla młodego
człowieka, który nie zawsze radzi sobie z nieprzewidzianymi kłopotami.
Wyniki przeprowadzonych dotychczas badań wskazują na potrzebę dalszej
diagnozy problemu, która pozwoli na zwiększenie czy wręcz stworzenie standardów
bezpieczeństwa oraz zainspiruje dyskusję o bezpieczeństwie i wpłynie
na poszukiwanie odpowiedzi na pytania o misję i powinności rodzica oraz
nauczyciela w edukacji obywatelskiej XXI wieku. | pl |