• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Proces diagnozowania dojrzałości neuropsychologicznej do szkolnego uczenia się u dzieci 6- i 7-letnich

Thumbnail
View/Open
Proces diagnozowania... (104.2Kb)
Author:
Grzywniak, Celestyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych / pod redakcją naukową Krzysztofa Kraszewskiego i Ingrid Paśko. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. - S. 52-58
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dojrzałość szkolna
dojrzałość neuropsychologiczna do szkolnego uczenia się
diagnoza pedagogiczna
poziomy dojrzałości neuropsychologicznej do szkolnego uczenia się
school maturity
neuropsychological maturity for school learning
pedagogical diagnosis
levels of neuropsychological maturity for school learning
Date: 2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Celem artykułu jest zaprezentowanie nowego rozumienia i badania gotowości szkolnej dzieci przekraczających próg szkolny, nazwanego dojrzałością neuropsychologiczną do szkolnego uczenia się dzieci 6- i 7-letnich. W podejściu tym autorka zwraca uwagę na występowanie okresów wrażliwych w rozwoju dziecka, w którym intensywnie powstają połączenia pomiędzy komórkami nerwowymi tworząc tzw. sieci neuronalne. Rozwój dużej liczby połączeń nerwowych oraz stałe ich wzmacnianie warunkuje szybki przekaz impulsu nerwowego do ośrodków w mózgu i z ośrodków do odpowiedniego miejsca przeznaczenia. Na rozwój sieci neuronalnych istotny wpływ ma opieka matki w okresie niemowlęcym i wytworzenie poczucia bezpieczeństwa u dziecka. Odpowiednia liczba sieci neuronalnych wchodzących w skład różnych układów neuronalnych warunkuje uzyskanie odpowiedniego poziomu dojrzałości neuropsychologicznej do szkolnego uczenia się dzieci 6- i 7-letnich. Wprowadzenie takiego rozumienia dojrzałości do uczenia się w świetle nowej wiedzy z zakresu neurobiologii i neuropsychologii wydaje się uzasadnione. Autorka opisuje procedurę badania i sposoby obliczania poziomów jej dojrzałości.
 
The objective of this article is presenting a new understanding of the school readiness of children crossing the school threshold, called the neuropsychological maturity for formal school learning in the case of six- and seven-years-old children. In this approach, the authoress pays attention to the occurrence of sensitive periods in the development of a child, during which connections between the nerve cells are formed intensively, creating so-called biological neural networks. The development of a large number of synaptic connections, and also the constant strengthening of them, determines the rapid transmission of nerve impulses to the centres in the brain, and from these centres to an appropriate destination. The development of biological neural networks is substantially influenced by mother's care in the period of infancy, and also by creating the sense of security in the case of a child. Acquiring the appropriate level of neuropsychological maturity for formal school learning in the case of six- and sevenyears- old children is determined by the appropriate number of biological neural networks, of which various neural systems consist. Introducing such an understanding of maturity for formal school learning in the light of new knowledge in the field of neurobiology and neuropsychology seems to be justified. The authoress describes the procedure of research and the ways of calculating the levels of the maturity in question.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12635
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image