Proces diagnozowania dojrzałości neuropsychologicznej do szkolnego uczenia się u dzieci 6- i 7-letnich
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Grzywniak, Celestyna
Źródło: Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych / pod redakcją naukową Krzysztofa Kraszewskiego i Ingrid Paśko. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. - S. 52-58
Język: pl
Słowa kluczowe:
dojrzałość szkolnadojrzałość neuropsychologiczna do szkolnego uczenia się
diagnoza pedagogiczna
poziomy dojrzałości neuropsychologicznej do szkolnego uczenia się
school maturity
neuropsychological maturity for school learning
pedagogical diagnosis
levels of neuropsychological maturity for school learning
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Celem artykułu jest zaprezentowanie nowego rozumienia i badania gotowości szkolnej dzieci przekraczających
próg szkolny, nazwanego dojrzałością neuropsychologiczną do szkolnego uczenia się dzieci
6- i 7-letnich. W podejściu tym autorka zwraca uwagę na występowanie okresów wrażliwych w rozwoju
dziecka, w którym intensywnie powstają połączenia pomiędzy komórkami nerwowymi tworząc tzw.
sieci neuronalne. Rozwój dużej liczby połączeń nerwowych oraz stałe ich wzmacnianie warunkuje szybki
przekaz impulsu nerwowego do ośrodków w mózgu i z ośrodków do odpowiedniego miejsca przeznaczenia.
Na rozwój sieci neuronalnych istotny wpływ ma opieka matki w okresie niemowlęcym i wytworzenie
poczucia bezpieczeństwa u dziecka. Odpowiednia liczba sieci neuronalnych wchodzących
w skład różnych układów neuronalnych warunkuje uzyskanie odpowiedniego poziomu dojrzałości
neuropsychologicznej do szkolnego uczenia się dzieci 6- i 7-letnich. Wprowadzenie takiego rozumienia
dojrzałości do uczenia się w świetle nowej wiedzy z zakresu neurobiologii i neuropsychologii wydaje się
uzasadnione. Autorka opisuje procedurę badania i sposoby obliczania poziomów jej dojrzałości. The objective of this article is presenting a new understanding of the school readiness of children crossing
the school threshold, called the neuropsychological maturity for formal school learning in the case
of six- and seven-years-old children. In this approach, the authoress pays attention to the occurrence of
sensitive periods in the development of a child, during which connections between the nerve cells are
formed intensively, creating so-called biological neural networks. The development of a large number
of synaptic connections, and also the constant strengthening of them, determines the rapid transmission
of nerve impulses to the centres in the brain, and from these centres to an appropriate destination.
The development of biological neural networks is substantially influenced by mother's care in the
period of infancy, and also by creating the sense of security in the case of a child. Acquiring the appropriate
level of neuropsychological maturity for formal school learning in the case of six- and sevenyears-
old children is determined by the appropriate number of biological neural networks, of which
various neural systems consist. Introducing such an understanding of maturity for formal school learning
in the light of new knowledge in the field of neurobiology and neuropsychology seems to be justified. The authoress
describes the procedure of research and the ways of calculating the levels of the
maturity in question.