Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWantuch-Matla, Dorotapl
dc.contributor.authorMartyka, Annapl
dc.contributor.authorRuchlewicz-Dzianach, Agatapl
dc.date.accessioned2023-12-19T12:24:06Z
dc.date.available2023-12-19T12:24:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-83-8084-512-1
dc.identifier.isbn978-83-8084-513-8 (e-ISBN)
dc.identifier.issn2450-7865
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12660
dc.descriptionPublikacja współfinansowana przez Politechnikę Rzeszowską im. Ignacego Łukasiewicza. Główny Sponsor: Mazowiecka Okręgowa Izba Architektów RP. Patronat: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki.pl
dc.description.abstractNiniejsza publikacja jest kontynuacją i zarazem rozwinięciem wcześniejszego opracowania pt. „Powszechna edukacja architektoniczna. Ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne” (Wantuch-Matla, Martyka, 2020), w którym zaprezentowano historię rozwoju edukacji architektonicznej na przykładzie kilkunastu państw europejskich. Co istotne, szczegółowo tam opisane cele, zakresy i założenia oraz cały aparat badawczy i pojęciowy stały się również podstawą dla prac badawczych i ich rezultatów przedstawionych w niniejszej monografii. Pierwszy rozdział książki został poświęcony tematowi edukacji architektonicznej w Polsce – od jej początków po współczesność. Badaniami objęto polskie inicjatywy i działania podejmowane po przełomowym 1989 roku. Był to nie tylko czas transformacji ustrojowej w Polsce, ale też rok, w którym zorganizowano jedne z pierwszych warsztatów projektowych dla dzieci pt. „Dom w mieście”. Zostały one przygotowane w ramach III Międzynarodowego Biennale Architektury w Krakowie przez Annę Palej i Grażynę Schneider-Skalską z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, przy wsparciu General Education Group działającej w strukturach Royal Institute of British Architects (RIBA). W drugim rozdziale zaprezentowano zróżnicowane formy edukacji architektonicznej, zwanej incydentalną, niezwiązane z systemem edukacyjnym i skierowane do osób w różnym wieku, w wielu przypadkach odbywające się w ramach włączania mieszkańców miast w procesy partycypacji społecznej. Zarysowane tło historyczne, przedstawienie polskiej sytuacji w kontekście zagranicznych przykładów opisanych we wspomnianej już książce pt. „Powszechna edukacja architektoniczna. Ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne”, a ponadto rozwinięcie wątku nieformalnych działań edukacyjnych miały na celu nakreślenie szerszego obrazu obecnej kondycji kształcenia architektonicznego w naszym kraju. Chodziło także o to, by na obecną sytuację edukacji architektonicznej w Polsce spojrzeć nie jak na rodzaj stop-klatki, uchwyconej tu i teraz, ale jak na proces, który postępuje z różną dynamiką – raz szybciej, raz wolniej, a którego wzloty i upadki warto zauważyć i skojarzyć z innymi, zupełnie niearchitektonicznymi czynnikami. Ostatni rozdział książki stanowi próbę podsumowania zgromadzonej wiedzy, a także diagnozy bieżącej sytuacji oraz identyfikacji zarówno głównych, aktualnych wyzwań powszechnej edukacji architektonicznej w Polsce, jak i potencjalnych barier, które mogą wpływać na hamowanie jej dalszego rozwoju. Uzupełnieniem opracowania są aneks, w którym zawarto kwestionariusze z badań eksploracyjnych, bibliografia wraz ze stronami internetowymi, a także spis ilustracji i tabel.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja współfinansowana przez Politechnikę Rzeszowską im. Ignacego Łukasiewicza. Główny Sponsor: Mazowiecka Okręgowa Izba Architektów RP. Patronat: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 1012pl
dc.subjectarchitekturapl
dc.subjectedukacja architektonicznapl
dc.subjectformy edukacji architektonicznejpl
dc.titlePowszechna edukacja architektoniczna. Doświadczenia polskie i kształcenie incydentalnepl
dc.typeBookpl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord