dc.description.abstract | Obecny stan wiedzy, badań i rozwiązań praktycznych w obszarze problematyki
związanej z niepełnosprawnością jest jedynie fazą procesu rozwoju
tej sfery nauki i praktyki rehabilitacji. Liczne uwarunkowania polityczne,
socjologiczne, psychologiczne, filozoficzne, religijne i inne wyznaczają
wskutek interakcji, zasadniczy kierunek zmian nie tylko całych społeczeństw
i geopolityki, ale również mieszczących się w tym zakresie problemów
osób z niepełnosprawnością. Współczesna faza postmodernizmu
albo – inaczej ujmując – postmaterializmu, co jednoznacznie wskazuje na
kierunek zmian, akcentuje potrzebę samorealizacji, pluralizmu, możliwości
wyrażania własnej opinii, czy też podejmowania działań zmierzających do
osiągnięcia sukcesu. Stąd obecny współcześnie paradygmat humanistyczny
w badaniach nad niepełnosprawnością, wydaje się być naturalną konsekwencją
postmaterializmu. Wielość współistniejących ujęć światopoglądowych,
filozoficznych oraz teoretycznych, ale również metodologicznych
i metodycznych, wskazuje na odrzucenie koncepcji „jedynie słusznej doktryny”.
Współcześnie koegzystują ze sobą różne paradygmaty, które mają
jednak wyraźny wydźwięk humanistyczny, pozbawiony zideologizowanego
wzorca. W takim kontekście zaznacza się zarówno w teorii, jak i w praktyce,
wyraźny trend zmierzający na osi „przetrwanie-dobrostan” (Inglehart za:
Boski, 2010), w kierunku dobrostanu osób z niepełnosprawnością, przy
czym jest on natury interdyscyplinarnej, a nie jedynie wielodyscyplinarnej.
Tym samym zmienia się sposób postrzegania niepełnosprawności oraz
realnych potrzeb osób z niepełnosprawnością i barier, z którymi muszą
się mierzyć niemal każdego dnia. Należy wspomnieć, że pomimo znacznych
nakładów na poprawę sytuacji osób z niepełnosprawnością, ich
realne położenie uległo niewielkiej zmianie. Dlatego wciąż niezbędne
są nowe inicjatywy w tym zakresie, podejmowanie działań mających na
celu poprawę położenia osób z niepełnosprawnością, jak i zmierzających
do osiągania przez nich samodzielności, a w efekcie samodzielnego życia.
Niektórym, wybranym zagadnieniom z tego zakresu poświęcona jest
niniejsza publikacja, adresowana przede wszystkim do pedagogów specjalnych,
studentów pedagogiki specjalnej, rehabilitantów, pracowników
socjalnych, psychologów, a także do osób z niepełnosprawnością oraz
członków ich rodzin i przyjaciół. Książka składa się z trzech części,
z których pierwsza poświęcona jest problemom teoretycznym i prawnym
związanym z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością. Druga
zawiera informacje dotyczące współczesnych zagadnień poruszanych
w badaniach z zakresu niepełnosprawności, a trzecia koncentruje się na
nowych trendach w obszarze rehabilitacji i wspomagania rozwoju osób
z niepełnosprawnością. | pl |