dc.description.abstract | Człowiek jest istotą społeczną i dlatego nie może rozwijać się bez kontaktu
z innymi ludźmi. Jego przeżycia i rozwój zależą od oddziaływania innych
osób. Powszechnie przyjmuje się, że to rodzina jest najlepszym środowiskiem
opiekuńczo-wychowawczym, które wypełniając swoje funkcje, zapewnia warunki
do prawidłowego rozwoju dziecka. Od niemowlęctwa po okres dorastania
dziecko ma zwykle stały i częsty kontakt z rodzicami lub opiekunami
zastępczymi, dziadkami, rodzeństwem i innymi osobami, które napotyka na
swojej drodze. Nie wszystkie osoby w jednakowym stopniu oddziałują na jego
życie. Kontakt z niektórymi nie zostawia trwałych, znaczących śladów pamięciowych;
aby wpływ się dokonał, osoby te muszą stać się znaczące (Brzezińska
2004).
Wielu teoretyków i badaczy podkreśla istotny wpływ osób znaczących
(szczególnie rodziców) na rozwój młodego człowieka, na różne aspekty jego
funkcjonowania, w tym na posiadany obraz siebie. To rodzice zapoczątkowują
relację z dzieckiem, dają mu pierwsze pozytywne lub negatywne informacje
(Januszewska 1994). Rodzina dostarcza dziecku wzorów identyfikacji, modeli
zachowania się, jest źródłem wartości i standardów postępowania w dorosłym
życiu.
Budowanie obrazu siebie to proces ciągły, rozpoczynający się już w niemowlęctwie.
Rodzice i ich sposób komunikacji z dzieckiem stanowią pierwsze
pole doświadczeń interakcji społecznych (Siek 1984). W budowaniu obrazu
siebie istotne znaczenie dla dziecka ma ocena rodziców dotycząca jego postępowania
oraz wzory zachowań osób ważnych, połączone z systemem kar
i nagród. Jak pokazują badania, również postawy wychowawcze rodziców oraz
jakość relacji małżeńskiej są czynnikami wpływającymi na koncepcję własnego
Ja młodego człowieka (Braun-Gałkowska 1992).
Książka składa się z trzech zasadniczych części: wprowadzenia teoretycznego,
rozdziału poświęconego metodologii badań własnych oraz części empirycznej,
zwierającej opis wyników badań. We wprowadzeniu teoretycznym,
poprzedzonym krótkim wstępem, opisane zostały kolejno zagadnienia związane
z problematyką funkcjonowania wychowanków placówek (rozdział 1).
Przybliżono w nim znaczenie terminu „sieroctwo społeczne” oraz jego przyczyny
i następstwa. W rozdziale tym zwrócono także uwagę na specyfikę
funkcjonowania wychowanków placówek. Rozdział 2 zawiera informacje odnoszące
się do tematyki obrazu siebie. Zaprezentowane w nim zostały różne
koncepcje własnego Ja oraz czynniki wpływające na jego rozwój. Rozdział 3
natomiast poświęcony został zagadnieniom dotyczącym osób znaczących.
Podjęto w nim próbę wyjaśnienia terminu, a także opisano wpływ osób znaczących
na funkcjonowanie dziecka. Druga część książki zawiera opracowanie
metodologiczne problematyki badań własnych. Zaprezentowane zostały w niej
hipotezy badawcze oraz program badań empirycznych, który był sposobem
ich weryfikacji. Omówiono szczegółowo grupę badawczą oraz zaprezentowano
metody wykorzystywane w badaniu. W trzeciej części opisane zostały wyniki
badań ujmujące różnice w obrazie siebie wychowanków placówek w zależności
od relacji z wybranymi osobami znaczącymi. Część empiryczną zamyka
podsumowanie oraz próba interpretacji uzyskanych wyników badań w świetle
literatury przedmiotu. | pl |