Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Czaja-Chudyba, Iwona
Szkolak-Stępień, Anna
Pawlak, Bożena
Drwal, Beata
Janas, Maria
Myśliwiec, Katarzyna
Vaškevìč-Buś, Jovita
Zadęcka-Cekiera, Anna
Nawolska, Barbara
Żądło-Treder, Joanna
Paśko, Ingrid
Glanowska, Monika
Kosztyła, Bernadeta
Waligóra, Monika
Nęcka, Monika
Dworska-Kaczmarczyk, Urszula
Żmijewska, Ewa
Wojniak, Justyna
Redaktor:
Czaja-Chudyba, Iwona
Pawlak, Bożena
Vaškevìč-Buś, Jovita
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-028-7
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauczanie początkowepodręczniki
edukacja wczesnoszkolna
dziecko
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Szkolny obraz świata, kreowany w procesie nauczania i uczenia się, jest po części
efektem zapisów zamieszczonych w dokumentach programowych i materiałach
metodycznych, oddziałują na niego też niewątpliwie wszystkie podmioty szkolnej
edukacji, ale także autorzy podręczników. Twórcy niniejszej monografii dokonują
zatem analizy podręczników do edukacji wczesnoszkolnej i czynią to zarówno pod
kątem wizji świata, jak i wizji dziecka. Zaprezentowane rozważania koncentrują się
wokół trzech głównych kontekstów: psychoedukacyjnego, metodycznego i socjokulturowego.
Część pierwszą, obejmującą sześć opracowań, otwiera tekst autorstwa Iwony Czai-
-Chudyby, poświęcony roli podręczników we wprowadzaniu dziecka w świat mądrości.
Za cel autorka postawiła sobie ujawnienie rodzaju oraz częstości aktywizowania
i opisywania w podręcznikach kategorii związanych z procesem zdobywania mądrości:
z nabywaniem wiedzy, refleksyjnością i krytycyzmem. W kolejnym artykule Anna
Szkolak podkreśla rangę kompetencji pragmatycznych, dowodząc, że stanowią one
ważny komponent uzyskiwania pożądanych efektów edukacyjnych w pracy szkolnej
każdego nauczyciela, są niezastąpionym składnikiem przemyślanego procesu nauczania
i uczenia się. Rozważania Bożeny Pawlak koncentrują się na problematyce doboru
i struktury treści podręczników oraz doboru i struktury zadań podręcznikowych
w kontekście potencjału pobudzającego pracę mózgu, czyli aktywizującego uczenie
się. O podręcznikach jako inspiracji w nauczycielskim dążeniu do świadomego i przemyślanego
procesu indywidualizacji edukacji dzieci pisze Beata Drwal. Z kolei Maria
Janas, kierując uwagę czytelnika na polecenia zawarte w podręcznikach, zauważa że
powinny one dawać uczniom możliwość generowania wielu pomysłów różnych kategorii,
inspirować ciekawość poznawczą i trwałe zainteresowania uczniów. Kończący
pierwszą część monografii tekst Katarzyny Myśliwiec poświęcony został roli multimediów
w praktyce szkolnej oraz typologii e-podręczników.
Na drugą część monografii, dotyczącą analizy kontekstu metodycznego podręczników,
składa się również sześć artykułów. Pierwszy, napisany przez Jovitę Vaškevič-
Buś, koncentruje się na czytankach literackich w podręcznikach do kształcenia
zintegrowanego. Analizie poddane zostały czytanki z dwóch serii podręczników
do edukacji wczesnoszkolnej: Elementarz XXI wieku oraz Lokomotywa. W tekście
Anny Zadęckiej-Cekiery interpretacji pod kątem obecności treści humorystycznych
poddane zostały utwory, w których humor i komizm są najistotniejszymi cechami.
Kolejne dwa teksty napisały Barbara Nawolska i Joanna Żądło. Najpierw dokonały
analizy zadań matematycznych wybranych z podręczników dla klas I–III, pod kątem
ich realizmu i praktycznego zastosowania, a tym samym wizji świata, jaką dziecko
sobie tworzy, rozwiązując te zadania. Następnie pokazały przykłady zadań, których
rozwiązywanie może być przyczyną tworzenia fałszywej koncepcji matematyki. Opinie
nauczycielskie o przydatności dydaktycznej podręczników w edukacji przyrodniczej
badała natomiast Ingrid Paśko. Zwróciła ona uwagę na fakt, iż podręczniki są
jedynie elementem większego zespołu środków dydaktycznych. Monika Glanowska,
Bernadeta Kosztyła i Monika Waligóra dokonały analizy podręczników Nasz elementarz
oraz Elementarz XXI wieku, a przeprowadzone przez nie eksploracje dowodzą, że
edukacja muzyczna jest w tych materiałach znacznie ograniczona. Tekst zamykający
tę część książki napisała Monika Nęcka, która podkreśla, że każdy podręcznik powinien
cechować się najwyższymi walorami artystycznymi. Wrażliwość estetyczna
wymaga bowiem ciągłej pielęgnacji, a częsty kontakt dziecka z wartościowymi pod
względem plastycznym ilustracjami może stać się sposobem na wprowadzenie go
w świat wrażeń estetycznych, a przez to w świat kultury.
Ostatnia część monografii obejmuje trzy teksty. Otwiera ją artykuł Urszuli Dworskiej,
w którym Autorka podkreśla znaczenie łączenia w podręcznikach dla edukacji
wczesnoszkolnej elementów tradycji, dziedzictwa kulturowego przodków z elementami
nowoczesności, odzwierciedlającymi współczesne życie. Ewa Żmijewska przedstawiła
analizę dwóch elementarzy przeznaczonych dla grup etnicznych: Gōrnoślōnski
ślabikŏrz i Kaszëbsczé abecadło – twój pierszi elemeńtôrz. Analizy dokonano w kontekście
typów tożsamości kulturowej w nich zaprezentowanych. Natomiast opracowanie
Justyny Wojniak dotyczy edukacji równościowej realizowanej w polskim systemie
edukacji na poziomie podstawowym, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego
etapu kształcenia. Zaprezentowane zostały międzynarodowe regulacje prawne dotyczące
sposobów eliminowania wszelkich przejawów dyskryminacji w obszarze
edukacji, przybliżono przesłanki włączenia problematyki antydyskryminacyjnej
w proces kształcenia, a także wskazano ograniczenia, jakie w warunkach polskich
pojawiają się w związku z realizacją omawianych zagadnień podczas zajęć szkolnych.