• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psychoedukacja w procesie wspomagania rehabilitacji osób z niepełnosprawnością

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 798 (4.536MB)
Autor:
Majewicz, Piotr
Oleńska-Pawlak, Teresa
Jarnecka, Dorota
Dyduch, Ewa
Klaczak, Marzena
Pająk, Katarzyna
Buczek, Agnieszka
Sikorski, Jacek
Kościółek, Maria
Bombińska-Domżał, Anna
Zawidniak, Nina
Bochenek, Katarzyna
Niemiec-Elanany, Sylwia
Lubińska-Kościółek, Elżbieta
Wolska, Danuta
Aondo-Akka, Grażyna
Redaktor:
Majewicz, Piotr
Kościółek, Maria
Dyduch, Ewa
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-065-2
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
niepełnosprawni
rehabilitacja
psychoedukacja
dzieci z niepełnosprawnością
rozwój psychomotoryczny
dorosłe osoby z niepełnosprawnością
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Książka, którą oddajemy w Państwa ręce, powstała w wyniku realizacji projektu badawczego przygotowanego przez pracowników Katedry Dydaktyki Specjalnej i Psychoedukacji Instytutu Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Poza obecnymi oraz byłymi pracownikami IPS w projekcie wzięli udział także pedagodzy-praktycy, co wzbogaciło przedstawianą problematykę o doświadczenia wyniesione wprost z codziennej działalności rehabilitacyjnej. Jest to niezwykle cenne, gdyż uzupełnia zawarte w książce propozycje programowe o rzeczywiste problemy, z których rozwiązaniem musi radzić sobie każdy zawodowo czynny pedagog specjalny, rehabilitant, terapeuta zajęciowy, czy też psycholog pracujący z osobami z niepełnosprawnością. Praca składa się z czterech części. Pierwsza z nich poświęcona jest teoretyczno- praktycznym podstawom konstruowania programów psychoedukacyjnych w pracy z osobami z niepełnosprawnością. Ze względu na zróżnicowane zastosowanie psychoedukacji, jej odmienne cele, trudno jest sformułować uniwersalną definicję. Istnieją jednak pewne elementy wspólne, które pozwalają stworzyć określenie bazowe. Tym zagadnieniom poświęcony jest pierwszy rozdział tej części. W następnych starano się zwrócić uwagę czytelników na istotne zagadnienia, które mogą pomóc w prawidłowym merytorycznie i metodycznie opracowaniu, realizacji i ewaluacji programu. Mogą być także pomocą (wskazaniem) do przeprowadzania modyfikacji gotowego programu psychoedukacyjnego, z którego chce skorzystać pedagog specjalny lub terapeuta. Druga część, dotycząca rozwijania zasobów osobowościowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, zawiera cztery rozdziały. Prezentowane teksty i zaproponowane programy psychoedukacyjne odnoszą się do kształtowania poczucia własnej wartości, rozwoju motywacji do nauki, empatii i społecznej komunikacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. W trzeciej części poruszone zostały zagadnienia wspierania rozwoju psychomotorycznego osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wpływ stymulacji sensomotorycznej na poprawę funkcjonowania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną ukazano na przykładzie pracy z dzieckiem z autyzmem. Następnie zaprezentowano program usprawniania umiejętności manualnych u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Ostatni rozdział tej części ma na celu ukazanie możliwości stymulowania wyobraźni uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną za pośrednictwem aktywności plastycznej opartej na wzajemnie ze sobą powiązanych procesach ekspresji plastycznej i percepcji dzieł sztuki wizualnej. W ostatniej, czwartej części niniejszej monografii podjęto problem wspomagania rozwoju samostanowienia dorosłych osób z niepełnosprawnością, a więc rozwijania umiejętności życiowych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, potrzebnych do podjęcia przez nich aktywności zawodowej, oraz osiągania autonomii życiowej przez osoby z niepełnosprawnością ruchową.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12904
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image