Postmodernistyczne gry Iwana Wyrypajewa
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kurjački-Góra, Natalia
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN:
978-83-8084-923-5
978-83-8084-924-2 (e-ISBN)
ISSN: 2450-7865
Język: pl
Słowa kluczowe:
Iwan Wyrypajewpostmodernizm
dramaturgia Wyrypajewa
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Iwan Wyrypajew, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli współczesnej
dramaturgii rosyjskiej, to artysta wszechstronny. Choć sam
często powtarza, że jest przede wszystkim dramatopisarzem, z powodzeniem
realizuje się również w innych dziedzinach sztuki – jako
reżyser teatralny i kinowy, aktor, scenarzysta, producent, pedagog,
ostatnio nawet jako poeta. Obdarzony różnorodnością zainteresowań
i umiejętnością pracy na wielu płaszczyznach autor Lipca to także
przenikliwy obserwator, który potrafi w wyjątkowy i atrakcyjny sposób
opisywać otaczającą go rzeczywistość.
Twórczość dramaturgiczna Wyrypajewa od lat przysparza badaczom
wielu problemów interpretacyjnych, rzadko bywa też przedmiotem syntetycznych
opracowań. Źródeł takiego stanu rzeczy można doszukiwać
się przede wszystkim w niejednoznaczności gatunkowej utworów oraz
metodzie artystycznej autora Snów. Polega ona na intertekstualnej grze,
prowadzonej na poziomie gatunku, języka, relacji autor–narrator–odbiorca
oraz związków z tradycją. Artysta świadomie buduje swoje utwory
z fragmentów i odniesień do cudzych tekstów, należących zarówno
do tradycji literackiej, jak i historycznej, filozoficznej i psychologicznej.
Podstawowym budulcem tekstu dramatycznego, który swoje ideowe
i artystyczne walory ujawnia jednocześnie w praktyce teatralnej, jest
słowo nadające rytm i sens wypowiedzi oraz oddziałujące na emocje
odbiorcy. Język bohaterów dramatów unaocznia powierzchowność
kontaktów międzyludzkich, nieumiejętność porozumienia się i niemożność
zbudowania głębszych relacji.
Niniejsza monografia nie pretenduje do miana całościowego i kompletnego
oglądu dramaturgii Wyrypajewa, jest tylko próbą jej interpretacji
przeprowadzoną przez pryzmat estetyki postmodernizmu, rozumianego
jako metoda artystyczna, pozwalająca opisać wielowymiarową
rzeczywistość. W kontekście odrębności i specyfiki postmodernizmu
rosyjskiego oraz działalności twórczej Wyrypajewa istotny jest postulat
„śmierci autora”, wysunięty w eseju z 1967 roku przez Rolanda
Barthes’a. Dużą trudność nastręcza odpowiedź na pytanie, jakie jest
stanowisko autora Lipca w tej sprawie i czy odżegnuje się on od postrzegania
pisarza w Rosji jako proroka, autorytetu moralnego. Sytuacji
nie ułatwia sam dramatopisarz, który niejednokrotnie zaprzecza sobie,
kwestionując swoje poprzednie wypowiedzi i prowokując słuchacza.
W jego twórczości można dostrzec pierwiastki moralizatorstwa i dydaktyzmu
przejawiające się między innymi w odwołaniach do takich
gatunków jak przypowieść, pouczenie, katecheza, kazanie, w wykorzystywaniu
wątków biblijnych czy osobistych doświadczeń mistycznych.
Jednakże to poczucie misji zostaje skontrastowane z potrzebą bycia
showmanem, który dobrze chce sprzedać produkt, jak często artysta
określa swój dramat czy spektakl. Wyrypajew w swojej dramaturgii
stawia pod rozwagę istotę ludzkiej egzystencji, dąży do zdefiniowania
takich pojęć jak Bóg, wolność, miłość, odpowiedzialność, ukazuje
konsekwencje różnorodnych ludzkich zachowań, wyborów, dróg, podejmując
wyzwanie rzucone przez poprzedników, którzy w Rosji pełnili
rolę autorytetu moralnego, wzorca, mentora.
Niniejsza monografia stanowi próbę interpretacji dramaturgii Iwana
Wyrypajewa, rozpatrywanej z perspektywy podjętych przez niego
strategii postmodernistycznych, opartych na wielopoziomowej grze,
łączących wysokie z niskim, tragizm z komizmem, dobro ze złem, piękno
z brzydotą, wrażliwość z okrucieństwem. Ivan Vyrypaev, one of the most outstanding representatives of contemporary
Russian dramaturgy, is a versatile artist. Although he claims
to be primarily a playwright, he is successful in other fields of art as
well, such as theatre and cinema directing, screenwriting, acting, production
and education. Bestowed with a variety of interests and the
ability to create on many levels, the author of July is also a knowledgeable
observer of the world who can describe the surrounding reality
in an enticing way.
The subject of the research described in this monograph are the
texts of plays by Vyrypaev, written through the years 1999–2020, from
his first play Dreams (Сны, 1999) to the one created in 2020, Entertainment
(Интертеймент). Included are both his issued works and the
unpublished texts from the playwright’s archive.
The aim of this monograph is to analyze the features and formal
solutions used by Vyrypaev that are distinctive of postmodernism,
which is understood as a creative method and practice describing the
multidimensionality and the diversity of the world. These include,
above all, multilevel game, metatext, syncretism and intertextuality.
The monograph uses a hermeneutic model of text interpretation that
consists in updating its meaning while taking into account its literary
and non‑literary
contexts. Here drama is understood as a literary genre
which at the same time reveals its ideological and artistic qualities in
theatre practice.
It would seem that what makes Vyrypaev’s works form a coherent
tale of the contemporary world is his writing skill, his principles of
dramaturgy, and the polyphonic structure of his works, which is generated
by the consistently applied principle of combining elements
derived from various literary traditions. This tale is a narrative about
a Human Being seeking the meaning of life, the limits of freedom, and
the relationship between the Self and the Sacred.
This analysis of works by Ivan Vyrypaev is based on scientific
studies of Polish and Russian literary scholars: Halina Mazurek, Lidia
Mięsowska, Katarzyna Osińska, Mark Lipowiecki, Irina Skoropanowa
and Paweł Rudniew, who deal with the advancing trends, poetics,
and the coexistence of tradition and new methods in contemporary
Russian dramaturgy.
This monograph consists of two main chapters, preceded by an
introduction word which presents the state of research on the subject
of Vyrypaev’s drama, the selected methodology and the poetics of postmodernism.
The first chapter presents the characteristics of the work of
the author of Illusion, one of the most important representatives of the
Russian “new drama” («новая драма»). The second chapter consists
of three subsections: In postmodern reality, The Author “arranging” the
drama and Word – language – text – rhythm. The former highlights the
essential role of the author in the process of building his texts, as well
as the game he uses at different levels: genre, language, relation with
tradition and relation with the recipient. The basis of this research is the
claim that for Vyrypaev the Word is the basic building block of the text,
giving it the rhythm and meaning, while affecting the emotions of the
recipient. The latter part analyses various stylistic means used by the
artist, among which are metaphors, metonymies, lexical, syntactic and
compositional parallels, alliterations, ellipses, and pleonasms. At the
end of the monograph, the results of the analysis are presented and
conclusions are formulated.