Foreign language learning in the globalising world: attitudes, motivation, learner identity
View/ Open
Author:
Rokita-Jaśkow, Joanna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 106, Studia Anglica 1 (2011), s. [8]-17
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2011
Metadata
Show full item recordAbstract
Jedną z konsekwencji globalizacji jest uzyskanie przez język angielski statusu języka międzynarodowego. Fakt ten
pociąga za sobą wiele konsekwencji dotyczących wyboru i motywacji do nauki tego, jak i innych języków obcych
(przewaga motywacji instrumentalnej nad integracyjną, zmienny poziom motywacji, por. Dórnyei 2005). Ponadto
motywacja ta jest powiązana z wizją własnej tożsamości uczącego się we współczesnym świecie oraz jego stosunkiem do
kultury i użytkowników danego języka. Wydaje się, że wielojęzyczność, a co za tym idzie wielokulturowa tożsamość,
jest w pewnym sensie koniecznością i wymaganiem współczesności.
Artykuł prezentuje powyższe tezy w oparciu o wyniki badań polskich (Wilczyńska 2008, Chłopek 2008) i zagranicznych
(Lamb 2004; Bartram 2006; Henry and Apelgren 2006; Dórnyei, Csizer, Nemeth 2006) uczonych. W części końcowej
przedstawiono konsekwencje tych zmian dla dydaktyki języków obcych, takie jak porzucenie nauczania według jednej
metody, konieczność nauczania nie tylko form językowych, ale i kształcenia kompetencji interkulturowej.